Bohužel se ukázalo to, co si všichni řidiči mysleli. Drahé pohonné hmoty jsou v současnosti do značné míry dílem příliš vysokých marží provozovatelů čerpacích stanic. Prokázala to i kontrola ministerstva financí, které před pár měsíci začalo zjišťovat, zda čerpadláři náhodou pohonné hmoty neprodávají příliš draho.
Ceny jdou jen jedním směrem
Úředníci s kontrolami začaly v době, kdy na světových trzích dramaticky stouply ceny ropy. V důsledku toho okamžitě zdražovaly i pohonné hmoty v tuzemsku. Nejen čeští řidiči, ale i odborníci se však podivovali nad tím, s jakou se to děje rychlostí. Stačila zpráva o tom, že ropa znovu zdražila, a čerpadláři okamžitě zvýšili ceny na stojanech, pod kterými se však nacházely ještě pohonné hmoty nakoupené za nižší ceny.
Zatímco ale kontroly v květnu nebo červnu žádné větší navyšování marží nekonstatovaly, teď se to změnilo. Důvodem je naopak rychle klesající cena ropy na světových trzích. Pokud by se provozovatelé čerpacích stanic řídily svou výše popsanou logickou, museli by ceny dávno zase snížit.
Slušné benzinky existují
Jenže to se neděje. Podle všeho tak celý červenec měli čerpadláři velmi vysoké marže. Některé pumpy totiž oproti předchozím měsícům takřka nezlevnily a benzin či naftu stále prodávaly třeba za 48 korun. Rozdíly mezi stanicemi se tak rozšířily, což je vždy důkaz toho, že část trhu má marže posazené příliš vysoko. Ty tak využívají skutečnosti, že řidiči vyšší ceny do značné míry akceptovali a zvykli si na ně. Tak proč je snižovat?
Ministerstvo financí sice marže kontroluje, ale ve skutečnosti nemá zatím žádnou páku na jejich určování. Vyzvalo však zástupce čerpacích stanic, aby své marže snížili na rozumné úrovně. Jinak by k určitým restrikcím mohlo přistoupit, což je ale na volném trhu vždy poměrně problematické.
Čeští řidiči ale mají jednoznačně na výběr. Po tomto zjištění by už neměli čerpat palivo tam, kde ceny ponechávají zbytečně vysoko. Dnes už se najdou i pumpy, kde cena benzinu klesla pod čtyřicet korun.
Foto: Shutterstock
Teď jsem byl v Rakousku. Celý plzeňský kraj 48, Jihočeský včetně poslední benzínky na hranicích 43
Ceny motorových paliv jsou pod cenou plynu a elektriky. Cena LPG u „pumpy“ je 2,60 Kč za kWh.Nafta je na 4,50 . Plyn je dnes podle distributorů od asi 3 do 6 Kč za kWh a elektrika od ČEZu za 12 Kč za kWh. Tak že paliva jsou vlastně levná…..dnes můžete levněji vyrábět centrálou než vám prodají ze sítě.
BLÍŽÍ SE VOLBY!!
Tak “vláda” vyslala pokrytecký signál!
TO ONI, TO NÉ MY, ONI ZA TO MŮŽOU! Hnus.
Vždyť vy ani nechápete jaké volby budou! To i ten ukrajinec ví o našich volbách víc, protože při žádosti o občanství skládá zkoušku z reálií. Hlavně že jste vlastenci 😀
Tady je příklad toho, jak vláda aktivně pracuje. Nechává ožebračovat obyčejné pracující lidí, samozřejmě podnikatelé si to odečtou z daní, politici a vysocí státní úředníci kteří mají stotisícové platy, to tak neřeší. Tento stav je, buď ignorace nebo absolutní neschopnost řídit stát
Abyste něco odečetl z daní tak si na to nejdříve musíte vydělat. Trošku přemýšlejte, ano Když koupím něco pro podnikání tak je to daňový náklad ale pokud to něco stojí 100 tisíc, musím těch 100 tisíc zaplatit a ano při placení daní zaplatím o 15% z té částky méně, tzn, zůstane mi navíc 15 tisíc a ta věc ve skutečnosti přišla na 85 tisíc, ale těch 85 tisíc nespadlo z nebe. A ožebračování? Máme volný trh. Pokud někde mají vyšší marži, nic mi nebrání nakoupit tam, kde ji mají nižší. Vůbec jsem ty kontroly nepochopil, co s nimi má MFČR… Číst vice »
Měli by úplně normálně sjednotit ceny phm tak jako např.u cigaret. Vim tabákový průmysl není totéž ale tohle je nechutný. Ve zprávách neustále poslouchame jak ceny phm klesají dolů a přitom je to lež. Ty blaho,vždyť se okradame navzájem a co hůř, normálně si veřejně lžeme. No jo,na planetě je už tolik populace že to prostě slušně asi nejde. Vždycky se najde někdo,kdo si dovolí víc a jiní jak ovce bez jakéhokoli studu ho následují. Na každým rohu už na nás dýchá lidská zrudnost, ať už je to nesmyslné válčení dnes v podobě RUS-UK,nebo ty směšné internetové obchody např.(nedávno obrovská… Číst vice »
Základní myšlenka porevolučního zřízení je o tom, kdo koho víc oškube, aby se sám měl lépe. Nelze si ale vybírat stylem já chci za svoje účinkování moc a moc a po ostatních chtít nejlépe zadarmo. To chceme všichni, ale tak to nefunguje 🙂 Když budou chtít stovku za litr, tak ji budou chtít, to je jejich věc a naše je, jestli to koupíme. Stát může hlídat tak leda kartelové dohody, ale to už je taky vyladěný “optický klam”, jako třeba výběrová řízení apod. švindly.
Jak konkrétně oškube někoho programátor, vynálezce, překladatel, nebo inženýr? A těch profesí je mnohem víc!
K opravě: “Pokud by se provozovatelé čerpacích stanic řídily svou výše popsanou logickou”
Ne nemají vysoké marže. CNG u jednoho prodejce je cena 56 Kč za kilogram. U dalšího je cena 97 Kč za kilogram. Nejlepší fór je ten, že to patří jednomu majiteli. V tom dražším tankuji autobusy.
Musíte ty autobusy tankovat zrovna tam?
To je jednoduché, ty busy patří určitě majiteli čerpací stanice. Na sto procent provozuje dopravu pro kraj, resp. pro stát a tomu z nějakého důvodu nevadí úmyslné navyšování nákladů. On mu to doplatí v dotaci za provoz dopravní obslužnosti v rámci domluvené ceny za výkon. Je to bohužel v téhle zemi zavedený model. Jinak se tomu logicky říká tunelování rozpočtu. Toto se děje v celé republice s různými obměnami. Je s podivem, že normálně uvažující člověk by řekl, že je to trestné, ale orgánům to nevadí…