V důsledku neustále se zdražujících potravin se znovu začalo mluvit o tom, zda na tom náhodou nemají svůj podíl velké obchodní řetězce a jejich strategie nákupu potravin. Pozornost se napřela především na ovoce a zeleninu, u kterých je Česká republika z velké části soběstačná. Přesto se sem běžně dostupné druhy ve velkém dovážejí.
Produkce z celého světa
Na tento problém upozorňuje v poslední době především Česká agrární komora, jejímž členům se pochopitelně nelíbí, že jim leží obrovské množství plodin ve skladech, které by rádi prodali českým zákazníkům. Ačkoliv se snaží, v tuzemsku působící zahraniční řetězce od nich zboží neodebírají. Raději si ho objednají v cizině, a to nikoliv třeba v Polsku nebo na Slovensku, ale klidně na druhé straně Země. Tak jsme se dozvěděli, že někteří prodejci sem vozí cibuli až z Nového Zélandu. Prý ji tam sehnali levněji.
Pak se ale nabízí otázka, zda to celé náhodou není špatně postavené. Jak mohou čeští zemědělci fungovat, když čelí konkurenci doslova z celého světa a o jejich úspěchu a neúspěchu rozhoduje to, že někdo zrovna stejnou plodinu nabídne o pár haléřů levněji.
A jak to jde dohromady s tolik vzývanou ochranou životního prostředí, když tisíce kilometrů putuje zásilka cibule, která se dala pořídit doslova na místě?
Obchodníci hledí hlavně na zisk
Nejde přitom o jediný případ. V českých obchodech běžně koupíte jablka z Chile, brambory z Francie, mrkev z Itálie nebo česnek z Číny. Češi přitom všechny tyto produkty dokáží vypěstovat ve špičkové kvalitě i za rozumné ceny. Jen zrovna nejsou nejvýhodnější na světě. A to jim překazí obchod. Zároveň to ale znamená, že český zákazník nemůže jednoduše podpořit české zemědělce, protože jeho obchod prodává zboží odjinud.
Příliš nepřekvapí, že se lidé začali více zajímat o to, jakou zeleninu a ovoce nakupují. Logickou reakcí obchodních řetězců by bylo připustit chybu a snažit se v regálech nabízet lokální produkci.
Například Lidl k tomu ale přistoupil poněkud jinak. Jak upozornila opět agrární komora, byl to právě on, kdo nabízel cibuli z Nového Zélandu. A je to on, kdo teď na cenovkách na regálu přestal uvádět zemi původu. Namísto ní se zde dozvíte, že původ je k dohledání na balení. To je sice pravda, protože to je zákonná povinnost. Zároveň to však vede k větší nepřehlednosti a nutnosti informace složitě vyhledávat. Málokdo na to má čas u každého produktu.
Foto: Shutterstock
Koupili jsme česnek od soukromníka. Vynikající.
Lidl je nejhorší obchod ve všech směrech. Špína, fronty, nepořádek v průmyslovém zboží a oděvech, chybí zboží před koncem pracovní doby, nepravdivé nebo chybějící cenový……
Jak který. Nejspíš to bude stav konkrétní prodejny a ukazatel hygienických návyků zaměstnanců, potažmo lidí v dané lokalitě.
V jiných obchodech zde to neni. Lidl je hrozný obchod.
Tak tam šéfuje nějaký XY, kterého je potřeba nahradit. Bordel bývá v Penny, v Lidlu je to výjimka.
nevím, čí je to vina, myslím obecně, managementu, úzké uličky, klece s prázdnými obaly to jen zhoršují, fronty u pokladen i když jsou v provozu všechny, zde je nutno pochválit slušné a hbité pokladní, které dělají co mohou, málo místa na odkladních plochách u pokladen, jdu do toho obchodu jenom proto že jej mám nejblíž, v Kauflandu, Albertu a Penny takovéto problémy nejsou.
Takže stížnost a hned bude jedno lépe placené místo volné. Možná si nějaký zdejší stežovatel přilepší.
to by tomu vedoucímu muselo vedení dát nové prostory, ti zaměstnanci dělají co můžou, ale nenažranosti celého řetězce není možno asi vyhovět……..
Nejsem zaměstnanec tohoto řetězce a neobhajuji ho,ale byli jste se podívat a zajímali jste se o to jak je to u jiných obchodních řetězců?Je to úplně stejné.Okurkova sezóna byla v plném proudu a Albert nabízel okurky z Chorvatska,rajčata také nebyla česká a o cibuli a bramborech nemluvě.Stejne tak Penny.A u nás do Penny ani nemluvím tam to byl hnus nad hnusy že jak jsem tam vkročila tak jsem rychle vypadla.Papriky za 79,- a ne česká a byly tak hnusný že i prase by dostalo průjem,o redkvickach také ne českých ani nemluvím.Ono je to všude stejný.Nejradeji mám trhy kde si přímo… Číst vice »
Tak zrovna včera v Lidlu v Chrudimi,za takovou zeleninu co tam mají bych nedala ani prasatům!Doslova hnus!Hlavně že si povídají do sluchátek a zelenina jak když nám ji poslal nepřítel!
Příspěvek v diskusi na internetu to nevyřeší. Máte podat stížnost u vedoucího a když ji bude ignorovat tak na centrálu a věci se změní. Možná se i uvolní dobře placené místo vedoucího 🙂 Dělám to podobně, protože chci dobrou zeleninu a ne mít dobrý pocit z toho, jak jsem si postěžoval na sociální síti.
A pak se diví že nám kolapsuje ekonomika…
Co se děje se psem?
Není něco špatně, když zemědělec z Nového Zélandu dokáže vypěstovat zeleninu a dovézt ji do Lidlu v ČR levněji než zemědělec v ČR?
👌
Nešijte prosím hlavně poslední dobou jen do Lídlu. Všechny řetězce to dělají stejně. V první řadě za to může stát, že jsem zahraniční řetězce pustil, nepodpořil třeba coop ČR a soukromniky. Nyní po vjetnamcích nejde vůbec nikdo. Největší průšvih je přímo u Prahy. Ano, SAPA. A nic se nikdy nestane. Tak jako všechny smíšenky v ČR. Nikdy z nich nikdy nezaplatí ani korunu na daních. Mění IČO na dveřích ob rok. Přitom tam jsou pořád ti stejní. Pracoval jsem v obchodě přes 15 let. Vím o čem píšu.
Nebránila bych tak Lidl jak zde píšete, ona je to pravda, zelenina a ovoce co teď do obchodu chodí je opravdu odpad celé země,proto dokáží koupit cibuli na Novém Zélandě za nižší cenu než u našeho zemědělce. Nás zemědělec by totiž takové zboží ani neprodal. A jako že ukazuje te na Vietnamce zrovna bych řekla že v tom umí také dobře chodit jako obchodní řetězce, ty když vystaví nový obchod také neplatí daně. A někdy mají daleko lepší zeleninu jen za to že ji berou od našich zemědělců.
Vy jste sem pustil zahraniční řetězce a za to může stát? Wow!
Stačí sapu nenavštěvovat.
Kdyby se všichni obchodníci smekali jako Vietnamci, tak bychom byli za vodou.
Souhlasím
Coop je úplně stejného ražení
Český česnek a jiné české plodiny v něm také nenajdete!
Jo akorát že COOP už asi Český nebude, a nebo má pobočky ve Švédsku? A v marketech musí platit regálové a marži bere obchod větší než výkupní cenu jablka za 6kč a prodej že třicet, kg vepřového, půlka za 48 a kup to v řetězcích ani náhodou a u ostatní zeleniny či ovoce je to stejné, z jara se prodávalo kg. okurek v Kauflandu za 68kč. ale dovoz Holandsko. Až dovozci či vláda položí naše zemědělství tak se budeme divit těm cenám.