Dlouhou dobu se zdálo, že českým trhem práce nemůže vůbec nic otřást. Téměř deset let platilo, že zaměstnanec je král a může si diktovat podmínky, zatímco zaměstnavatelé byli zoufalí, že nemohou sehnat kvalitní lidi za přijatelné mzdy. To trvalo v podstatě až dosud a v některých segmentech tomu tak je stále.
Končí výhoda pro zaměstnance
Ukazuje se však, že kyvadlo už se začalo obracet na druhou stranu. Přebujelý trh práce ostatně nikdy nemůže trvat věčně a současná situace je jako dělaná ke změně. Ačkoliv firmám ještě dobíhají zakázky z minulosti, už začínají pociťovat nemalé problémy.
Ty jsou pochopitelně spojeny především s tím, že firmy musí hradit značné náklady za elektřinu a plyn. Bohužel, stát se velkým firmám rozhodl nekompenzovat zvýšené náklady, což se může nakonec velmi vymstít. Některé společnosti už oznámily, že propustily své pracovníky a další s tím počítají do konce roku.
Podle průzkumu Hospodářské komory chce propouštět celých 27 % firem, které mají více než 500 zaměstnanců. To by mohlo na trhu práce způsobit velký otřes.
Ztráta spousty pracovních míst
Velmi vážně pohrozil také koncern Volkswagen, který v České republice provozuje největší automobilku Škoda Auto, která je zároveň největším zaměstnavatelem v zemi. Upozornil, že pokud se nepodaří vyřešit problém s drahým plynem, bude nucen přesunout výrobu jinam.
Takový krok by mohl znamenat propuštění desítek tisíc lidí ve Škodovce a další velké množství zaměstnanců ve firmách, které jsou na ní, případně na další automobilky navázané.
V zahraničí už se přitom propouštět začalo. Zejména velké koncerny jako Google nebo Facebook snižují své stavy skutečně ve velkém.
Foto: Shutterstock
Škoda je už dlouho na odstřel, nemá co nabídnout, jen živoří. Auta hnusný, předražena a extrémní poruchovost, rezavějici po pár měsících provozu. Jedině návrat do roku 2005 je muže zachránit.
U nás se propustil už 800 lidí. Vedle ve sklárně skoro 600 lidí. V tiskárně téměř 200 lidí.
To jsou zase kecy. Proto stoupl výkon ekonomiky o 7.2%? A Škodovka bude stěhovat výrobu tam, kde je energie stejně drahá a zaměstnanci přijdou podstatně dráž? Jedině do Číny. Ale jak tam budou dodávat z Čech díly na auta? Nebo je tam budou vyrábět taky? Jestli by to bylo jak s čipy, tak to může škodovka zabalit. A znovu stavět továrny?
… myslíte pane Pavle jako co, že je blábol? Propouštění? No to je logické vyústění dané situace v Evropě. Německo jde do recese a my jako jeho namezní síla se tam řitíme též.