Nejoblíbenější obchod s nábytkem v Česku provedl velmi nehezkou věc. Lidé už toho mají dost

Málokterý obchodní řetězec měl v České republice tak dobré renomé jako právě Ikea. Pokud někdo potřeboval nábytek, zamířil v první řadě do jejích prodejen. Veškerá konkurence potom měla značné problémy se tomuto řetězci jakkoliv vyrovnat. Důvodem obliby byly designově zajímavé věci, stejně jako příznivé ceny.

Přehnali to?

Jenže obliba společnosti Ikea v Česku začíná být povážlivě narušena. Začalo to tím, že v předchozích dvou letech měla firma velké problémy se zásobováním. Nějakou dobu jí chyběla významná část sortimentu, přičemž dodací lhůty činily klidně i roky. Výrobní a dodavatelské řetězce byly pochopitelně zasaženy, což se pomalu dostává do normálu a Ikea už většinu zboží zase může nabízet skladem.

Na tyto problémy však plynule navázaly další, které jsou dost možná ještě významnějšího rázu. Ikea totiž velmi razantně zdražuje, což oznámila také oficiálně s tím, že se zvyšují náklady na výrobu. Navýšení cen v určité podobě by nebylo žádným velkým překvapením, protože se zdražuje prakticky všechno a všude.

V případě Ikea však u některých položek šly ceny nahoru skutečně citelně. Navíc se ukázalo, že to nemusí být ani tak cenou výroby, jako spíše snahou zvýšit marže na tuzemském trhu. Lidé, kteří teď masivně jezdí do Polska za nákupem potraviny, totiž někdy zavítají také do místních obchodů Ikea, a s překvapením zjistily, že ceny tam jsou úplně jiné. A rozdíly jsou často ještě větší než u potravin.

Foto: Shutterstock

Nehezké srovnání

Když si jeden zákazník například zkoušel sestavit v internetovém konfigurátoru skříň, vyšla ho v Polsku na 16 tisíc korun. To se jeví jako docela férová cena, na kterou jsme byli i zde dlouho zvyklí. Úplně stejně poskládanou skříň však český konfigurátor vyhodí s úplně jinou cenou, a to ve výši 38 tisíc korun. Což už je na sériově vyráběnou věc skutečně dost. V Polsku byste za tuto cenu měli skříně dvě a ještě by vám zbylo šest tisíc korun.

Nejde o ojedinělý případ. Výrazně levnější je v Polsku prakticky veškeré zboží. Ikea je přitom známá tím, že všude nabízí v podstatě to samé, takže srovnání je velmi jednoduché. A zatímco třeba za jídlem se některým lidem do Polska nemusí vyplatit cestovat, nákup nábytku s úsporou desítek tisíc korun už je věc jiná.

Ikea mě nikdy neohromila kvalitou, ale za ty ceny to bylo dobré zboží. Ale to, co začali chtít teď, to už je moc. U konkurence je nábytek většinou bytelnější a levnější,” říká paní Hana z Brna, která už nakupuje raději v jiných řetězcích.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments