V současné situaci se musí každý přizpůsobit. Neplatí to pouze o domácnostech, ale také velkých společnostech. V konečném důsledku to ale představuje opět dopad na jejich zákazníky. Je každopádně jisté, že staré modely už fungovat nebudou.
Nastávají změny
Ačkoliv si to mnozí nepřejí, podle odborníků jsme vstoupili do fáze, kdy se po dlouhé stagnaci svět zase hodně rychle začal měnit. V mnoha ohledech nikoliv k lepšímu. Možná právě zažíváme konec éry globalizace, na kterou sice mnozí nadávali, ale která měla značné výhody. Některé dodavatelské řetězce se rozbily, spolupráce mezi jednotlivými zeměmi už není taková jako dříve apod.
V tomto složitém prostředí musí firmy obnovit své obchodní modely, aby dokázaly fungovat. Pokud se do toho některé nepustí, mohou také skončit velmi nepěkně. Lidl se v minulosti proslavil tím, že jako první prodejce potravin začal ve větší míře nabízet zákazníkům také nepotravinářské zboží, tedy například oblečení, elektroniku, nářadí atd.
Byl to zajímavý model, který konkurenty velmi dráždil. Lidl totiž dokázal prodat omezený výběr produktů doslova za pár dní. Na některé akce se dokonce stály fronty. A když už lidé byli v obchodě, samozřejmě si tam nakoupili také potraviny.
Omezený sortiment
Krása tohoto modelu spočívala v tom, že Lidl mohl pro všechny své prodejny napříč kontinentem nakoupit ve velkém několik druhů zboží. Z toho pochopitelně plynuly značné úspory z rozsahu. Nízké ceny potom přilákaly zákazníky a zboží bylo rychle pryč. Nebylo tak nutné investovat do skladových prostor, protože se vše rychle točilo.
Jak ale uvádí server Lebensmittel Zeitung, tento model se do určité míry vyčerpal. To může být dáno sílící konkurencí, ale i propadem zájmu ze strany zákazníků. Nepotravinářské zboží už v Lidlu nejde tolik na odbyt, což přináší značné problémy. Jeho prodej by tak měl být významně omezen.
Pro letošní rok počítal Lidl s tím, že toto zboží bude mít na jeho obratu podíl 15 %, ovšem nakonec možná nedosáhne ani deseti procent. Nejde ale jen o tento propad, problémem jsou i rostoucí skladové zásoby, které je nutné vyprodávat pod cenou.
Je nepravděpodobné, že byste v Lidlu už oblečení, elektroniku nebo vybavení do domácnosti nekoupili vůbec, ale sortiment zřejmě bude významně redukován. Je přitom otázkou, zda se to bude týkat jen prodejen nebo i stále oblíbenějšího eshopu.
Foto: Shutterstock
Tady se bude nejspíš ale jednat o Lidl německý, ten český totiž nabízí jen zlomek spotřebního zboží a oblečení, než má v nabídce Lidl v Německu.