Některé obchody v Česku už krachují

Na první pohled by se mohlo zdát, že to nejhorší už je za námi a že jsme energetickou krizi nějakým způsobem překonali. Pořád se sice zdražuje, ale i to nám slibují, že ustane. Podle řady ekonomů však spíše prožíváme určitou pauzu, přičemž problémy se mohou rozběhnout znovu nanovo.

Padají jeden po druhém

Někteří podnikatelé ostatně už nevidí světlo na konci tunelu, a tak to raději zabalí rovnou, protože jim to jednoduše nevychází. Bohužel jde ze všeho nejvíce o menší provozovny, které mají zákazníci rádi, protože se v nich prodávají kvalitní potraviny. Mluvíme tu například o různých pekařstvích, řeznictvích nebo lahůdkářstvích.

Byly časy, kdy se to takovými obchůdky a provozy jen hemžilo a neustále přibývaly nové. Lidé si je oblíbili, protože měly kvalitní nabídku a na různých místech udržovaly určitý ruch.

Bohužel se ale ukazuje, že tyto podniky jsou velmi zranitelné. Když začnou čelit rostoucím cenám surovin, energií i platů, je to pro ně často likvidační. Loni tak například muselo skončit tradiční cukrářství Emil Gaigher, které bylo založeno před sto lety.

Foto: Shutterstock

Řetězce jásají

Ve velkém však končí i obchody ze sítě Coop, jak upozorňuje server Seznam Zprávy. Jen za posledních dvanáct měsíců zavřelo hned čtyřicet těchto obchodů, což vůbec není málo. Tyto prodejny na vesnicích a menších městech plnily důležitou úlohu.

Lidé ztrácejí možnost nákupu ve svém okolí, což vadí zejména těm, kteří nemají jednoduchou možnost, jak se dopravit třeba i desítky kilometrů do většího obchodu. Ale i když ji mají, ne každému se chce trávit desítky minut v autě, jen aby si nakoupil nejnutnější potřeby.

Krachy menších obchodníků pochopitelně nahrávají velkým zahraničním řetězcům, které opanovaly tuzemský trh. A to dokonce natolik, že si dovolují zvedat ceny zboží na úrovně, které jsou nevídané široko daleko. Vědí totiž, že jim ubývá konkurence a lidé v nich musí nakupovat.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Miskova Milena
Miskova Milena
1 rok

Vůbec se nedivím, že krachují prodejny potravin, když naši odborníci lidem radí, aby jezdili nakupovat jinam do Polska, Německa s tím souvisí i pokles koupě schopnosti v našich obchodech, to by si dříve nikdo, kdo má obchod v krvi nedovolil zákazníkovi říci, jděte si to koupit jinam, dříve jsme si každého zákazníka vážili, který u nás nakupoval, ale to byla jiná doba.🤔🤔🍀😢