V České republice jde podle všeho do tuhého, ačkoliv se to na první pohled vůbec nemusí zdát. Pod povrchem ale bublají závažné problémy, které mohou brzy vybublat nahoru, a to třeba ještě v nějaké kombinaci, jež je potom znásobí. Na jednu hodně velkou potíž je zaděláno v Mladé Boleslavi, kde hrozí obrovské propouštění.
Tohle bude těžké
Právě tam totiž sídlí největší český zaměstnavatel, společnost Škoda Auto. Ta je naprosto zhrozena tím, co v Evropské unii vymysleli za novou normu, takzvané Euro 7. Ta má dále regulovat vypouštění škodlivin ze spalovacích motorů, jež tu s námi při přechodu k elektromobilitě ještě nějakou dobu budou. Avšak tato norma je tak přísná, že se sní automobilky jen tak nepopasují.
Norma má začít platit v roce 2025, což je podle zástupců Škodovky téměř nemožné stihnout. Předpokládá totiž značné změny, ovšem výrobcům aut na ně dává pouhé dva roky. Vývoj nového vozu podle pravidel normy by si nicméně vyžádal roky čtyři. Kdo pravidla nedokáže splnit, bude platit značné pokuty, které pochopitelně přenese na zákazníky. Dojde k dalšímu prudkému zdražení aut, což způsobí ochlazení poptávky.
Ale i kdyby se normu v této podobě podařilo automobilkám aplikovat, znamenalo by to prakticky konec levných aut. Těch už v posledních letech rapidně ubylo a teď by v podstatě přestaly existovat zcela. Obyčejná Fabie nebo Kamiq by totiž cenově začínaly na půl milionu korun a nějak rozumně vybavené by se dostávaly k 700 tisícům.
Zaměstnanci v úzkých
Podle zástupců Škodovky jsou ovšem tato auta za takovou cenu neprodejná. To by způsobilo zrušení těchto modelů a navázané výroby. A to by zase vedlo k velkému propouštění. Černé scénáře v automobilce hovoří o tom, že by o práci přišlo více než 10 tisíc zaměstnanců. Další tisíce pracovních pozic by pak byly zrušeny u dodavatelů dílů do těchto modelů.
O tom, že jde o skutečně závažnou věc, svědčí i skutečnost, že proti nové normě protestují také samotní zaměstnanci, respektive jejich zástupci v podobě odborů.
Foto: Shutterstock