Ministr se přiznal. Vejce v Česku napálili tak, že to bylo až neslušné. A co teprve Velikonoce

Lidé to tak nějak tušili, ale teď to máme černé na bílém přímo od toho nejpovolanějšího úřadu. Pokud jde o vejce, hrály a hrají tu s námi velké obchodní řetězce dosti zvláštní a nepříjemnou hru. Celé to došlo dokonce tak daleko, že máme ta vůbec nejdražší vejce v celé Evropě, a to už je co říct. Na špičku se přitom dostáváme i v řadě dalších základních potravin.

Už je to nehorázné

Ministerstvo zemědělství vytvořilo speciální mezirezortní skupinu, a pokud jde o vejce, hlásí první výsledky. Byl podán podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, protože obchodní řetězce se v tomto případě doslova utrhly ze řetězu a cenu vajec nehorázně napálily.

Předmětem zkoumání byly lednové ceny, kde se dají najít skutečně zajímavé věci. Vejce skutečně zdražovala i přímo u zdroje, tedy u zemědělců. Ti však zvýšili meziročně cenu jen o 1,61 koruny za kus. Vejce tak do obchodů prodávali v průměru za 3,55 koruny. Jenže na pultech prodejen se cena navýšila ještě výrazně více, a to o 2,71 korun na v průměru 5,65 koruny. Obchody tak na vejcích měly více než padesátiprocentní marži.

Podle ministra zemědělství je něco takového už za hranou slušnosti. Apeluje na obchodní řetězce, aby tuto situaci nezneužívaly k navyšování svého zisku, což podle všeho dělaly celý loňský rok a dále v tom pokračují. Bohužel, ukázalo se, že obchodníci skutečně zkoušejí, co Češi vydrží a budou jim ceny navyšovat tak dlouho, dokud za ně budou nakupovat.

Foto: Shutterstock

Nějaké jídlo potřebujeme

Jenže taková úvaha není tak jednoduchá. Zejména základní potraviny lidé jednoduše potřebují, aby si mohli uvařit alespoň nějaké to jídlo. Budou je tedy kupovat dále, jen za ně budou vydávat neúměrnou část svých příjmů a budou strádat jinde. Právě k tomu vede chování těchto gigantických řetězců.

Pochopitelně, kdo má tu možnost a čas, už dávno nenakupuje v České republice, ale jezdí do Polska, kde jsou potraviny o třetinu až polovinu levnější než u nás, což je hodně špatná vizitka místních prodejců.

Foto: Shutterstock

Autor: Tereza Vávrová

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Dlouhodobě se zajímá o spotřebitelská a ekonomická témata, která mají vliv na životy lidí. Prošla řadou médií, kde získala velké množství zkušeností o tom, co je opravdu důležité.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments