Důchodci si zvykli na skutečnost, že jim řidičský průkaz zůstává prakticky neustále. Jedinou výjimkou může být zásah lékaře, který by jim ho teoreticky mohl odebrat. Ovšem v praxi se tak děje naprosto minimálně, jelikož nejde o nějaké aktivní prohlídky nebo testování za tímto účelem.
Řešení je na spadnutí
Jedna věc se ale v rámci aktuálních pravidel nedomyslela. Lidé se dožívají stále vyššího věku, což je jednoznačně pozitivní, ale bohužel již neplatí, že jsou třeba v 80 nebo 90 letech v takové kondici jako dříve. A ačkoliv není řízení přímo fyzicky náročné, určité schopnosti vyžaduje. Jednou z těch nejdůležitějších je reakční doba, která se s věkem prokazatelně snižuje v opravdu vysokých letech už je velmi problematická.
Není tedy divu, že dochází k takovému počtu nehod, které způsobí právě důchodci. Nejde přitom jen o dobu reakce, která je v jejich případě dlouhá, ale i problémy s orientací. Nezřídka se stává, že senior vyrazí na dálnici v protisměru, což je jedna z nejnebezpečnějších situací. Případně přehlédnou nějakou tu značku, například Stop, a jedou dále. To jsou potom ošklivé karamboly.
Také proto Evropská unie vyrukovala s poměrně realistickým a dobrým řešením. Plánuje, že lidé starší 70 let budou muset na určitou formu přezkoušení, respektive testy, které by ověřily, že mají stále dostatečně dobré schopnosti na řízení v plném provozu, jak informuje server Tagesschau. Platilo by to pochopitelně také v České republice a testy by se měly opakovat každých pět let.
Týká se to všech
EU si totiž vytyčila ambiciózní cíl, v rámci kterého chce do roku 2030 omezit počty fatálních nehod na evropských silnicích na polovinu a do roku 2050 je vymýtit zcela. A to pochopitelně bez určitých úprav aktuálních pravidel nepůjde.
“Nechápu, co to zase vymysleli. Se ženou bydlíme na vesnici a auto nutně potřebujeme, abychom si dojeli na nákup nebo k doktorovi,” říká pan Miroslav, který si ve svých 78 letech na silnici stále věří. “Copak já, ale ta dnešní mládež vůbec neumí řídit. Za nás by papíry nedostali.“
Čtěte také: Řekli, kolik dostanou důchodci přidáno od 1. ledna 2024. Celých 4320 Kč, ale jim to vůbec nestačí
Proti se staví zejména současní senioři, ovšem jich už se to zase v takové míře týkat nemusí. Málokdo si uvědomuje, že jde o opatření zaměřené na všechny stejně. Všichni totiž jednou v pokročilém věku skončí.
Foto: Shutterstock
diskriminace důchodců na prvním místě. přijde doba kdy je budou zavírat do koncentráků, aby nikde nepřekáželi
Senioři jsou povinni se podrobovati lékařské prohlídce způsobilosti, a to každé 2 roky. Senióry nenávidějící chytrolíni by proto měli dokázat, že senioři způsobojí dopravní karamboly ve větším rozsahu, než neseniorská popolace, a proto musejí být přezkušováni z pravidel siničního provozu. Je to jako se vším, kdo nejezdí zapomíná a naopak. Nikde na světě ale není veřejná doprava na takovém stupní dostupnosti, aby beze zbytku mohla nahradit dopravu vlastním autem. Zejména český vidlákov, což je pražský eufemismus pro veškerá území mimo Prahu, je odkázán na vlastní dopravu, a to za účelem obstarání si čehokoli, lékaři počínaje a střátní správou(pohřební službou) konče.Je… Číst vice »
EU vymýšlí samé hovadiny,jednu větší jak druhou, jako např. řidičské průkazy nebo dřevěné topení. Naše prababičky byjim řekli jaké je dřevo ekologické dokonce více jak jejich brikety nebo pelety, v kterých je hodně lepidla.To je vidět, že tam sedí inteligenti v mega uvozovkách.
Mám pocit, že mnohem větší nebezpečí jsou mokré papíry a silná auta. Zkušenost jde v ruku ruce s věkem. A nemám pocit, že Ti co budovali naší zem, jsou na odpis…. proč mám pocit,že je novodobý hon na čarodějnice?
Senior = obtíž, uvědomují si dnes všichni, že jsme převzaly, co oni vytvořili… nechápu nenávist k předkům..
Pracuji na očním a ano, seniory prověřujeme po zdravotní stránce, co se visu týká. Posílá ho k nám praktický lékař, aby mu na základě našeho vyšetření povolil/nepovolil předložení ŘP. Někdy se ale stává, že ačkoli senior relativně dobře vidí nebo musí mít v ŘP nutné brýle, jeho mentální stránka se evidentně s možností řízení neslučuje. Na druhou stranu se ptám, kdy udělá EU něco s tím, že za volantem jsou běžně a neustále psychopati, feťáci a alkoholici, kteří řidičák mít můžou a nikdo to neprověřuje třeba psychotesty, posudky apod.!!! Znám konkrétního člověka, který má za sebou drogy, je alkoholik a… Číst vice »
praktický lékař nikam nikoho neposílá. chodím k němu každé 2 roky
Noo,tak nejdřív jsou důchodci štvaní kvůli vyžírání státní kasy,přitom celý život makali,teď by jim sebrali řidičský průkaz…..co bude dál……co takový návrh řešení který tu před mnoha lety již byl,což nás takhle naložit to vagónů a odvézt do nově zřízených táborů s krematorii,aby bylo od nás pokoj a měli jste,vy mladí vše pro sebe.Jo,je to hnusný ale co s námi,když překážíme.Ja se toho nedožiji ale doufám,že shora uvidím,jak si vedete.
Souhlasím. Ale nevím proč by to mělo platit jen pro důchdce. Smrdí to diskriminací ohledně věku. Klidně pŕezkoušení co dva roky, ale pro všechny. Věk neurčuje zda jsem dobrý či špatný řidič
70-80 to už na řízení auta není. Je jiná doba, jiný provoz. Pak se zde kupa seniorů prohání v opačném směru aj.
Ty jsi ale B. L. B.
Vzpomeň si co jsi napsal až ti bude 70
Hmmm….., a že by se chodilo na zkoušky t|eba před 60tým rokem věku, zda je člověk ještě schopen chodit do práce a pracovat? V opačněm případě navrhuji odchod do penze.
Nejde přeci na jednu stranu prodlužovat od hod do penze a na druhou, že člověk není schopen dělat to a nobo ono.
A mimochodem, takových článků už tady bylo. Nechápu ty pisálky, že je to baví kopírovat! Takovým bych zakázka l dál působit v bfanži novinářské a nařídil povinnou rekvalifikaci třeba na pekaře 😉
No a co naši milý spoluobčané ze země zaslíbené ty se tady nohou prohánět bez STK bez pojištění a třeba v cizině po půl roce mají zákaz řízení s cizím ridičákem a vozidlem registrovaným v jiném státě, Lidé probuďte se F.V.Blusk
A co feťáci tijim nevaďí EU už nevěďi nejdřiv nám seberou dúchodi pak nám seberou asi život holt co múžeme čekat od gestapákú debylný fialové vlády
A u feťáků a opilců by mělo platit 2ktát a dost.