7 z 10 českých řidičů špatně vidí, 2 % nerozezná červenou a 8 % řidičů – každý dvanáctý řidič, by vůbec nemělo usednout za volant, přesto se tak děje. Řidič se špatným zrakem reaguje na podněty v provozu pomaleji, a je sobě i okolí stejně nebezpečný, jako když za volant usedne opilý řidič nebo člověk pod vlivem drog, hovoří nová studie. Lékaři a odborníci v oboru naléhají na řidiče, aby dbali na svůj zrak. Lidé, kteří nedbají o svůj zrak a špatně vidí, přičemž usednou za volant, jsou přezdíváni slepými vrahy.
K řízení je perfektní zrak nezbytný
Řidič vykonává vysoce komplexní činnost, ke které potřebuje oči v perfektním stavu. K perfektnímu vyhodnocení situace a rychlým reakcím je zapotřebí ostrost zraku, zorné pole a schopnost dobře vidět v nepříznivém počasí. Rovněž by řidič měl mít nízkou míru citlivosti na oslnění, měl by rozeznat barvy, důležité je i prostorové vidění a pohyblivost očí.
Pořiďte si brýle
Jakékoliv opotřebení či postižení očí by řidiči neměli brát na lehkou váhu a měli by se nechat vyšetřit, a následně si pořídit správné brýle. Pokud ne, neusedat za volant. neohrožují na silnici jen sebe, ale rovněž své okolí, jde o zbytečné riskování. Za dobrých světelných podmínek jde chodec vidět na 200 metrů, řidič s vadou –0,75 dioptrie jej ale vidí jen na 100 metrů a s –2 dioptrie už na pouhé 2 metry.
Prohlídky jsou dobrovolné, měly by být?
Řidiči absolvují prohlídku zraku ještě než usednou za volant. Další povinná prohlídka je až v pětašedesáti letech. Přitom každý by měl správně podstoupit prohlídku očí každé tři roky, po překročení věku 45 let každé dva roky. Řidič by měl další prohlídky absolvovat v 60, 65, 68 letech, a poté absolvovat kontrolu každé dva roky.
Po ztrátě oka nebo operaci šedého zákalu smí řidič usednout za volant až rok po zákroku či změnách vidění. Řidiči z povolání mají oční kontrolu při nástupu do výkonu práce a poté každé dva roky. Po padesátém roce každý rok. Problém ale je, že spousta profesionálních řidičů si ani po doporučení lékaře nepořídí brýle.