Jako obvykle jsme se po zimě ani nenadáli a už přichází sezóna dovolených, která obvykle startuje v květnu pro ty teplejší destinace a pokračuje až do září. Spoustu lidí už si ovšem svůj zájezd k moři rezervovalo nebo tak v těchto dnech učiní. Na některé věci je ale potřeba si po zkušenostech s loňským rokem dát dobrý pozor, jinak byste na ně mohli nepěkně doplatit.
Vychytaná smlouva s hotelem
Pryč je doba, kdy zájezdy prodávalo několik málo cestovních kanceláří, na které bylo snadné získat reference. Kromě toho, že můžete vyjet na vlastní pěst, kdy si ale vše musíte zařídit sami, dnes na českém trhu působí také celá řada nikoliv kanceláří, ale agentur, které přeprodávají všechny možné zájezdy, a to třeba od německých nebo polských cestovních kanceláří.
Ty jsou obvykle levnější než od českých cestovek. Pro řadu lidí je to proto vcelku jasný obchod. Pokud je stejný nebo obdobný hotel nabízen s výraznou slevou, obětují zákazníci klidně služby českého delegáta a vyrazí s německou cestovní kanceláří.
To nicméně nemusí dopadnout vůbec dobře. České cestovky totiž dlouho přemýšlely, jak této konkurenci čelit, až přišly na poměrně nehezkou věc. S oblíbenými hotely ve frekventovaných destinacích tak uzavírají smlouvy o exkluzivitě. To znamená, že v daném hotelu nesmí Čecha ubytovat jiná než právě česká cestovní kancelář.
Stává se to
To ovšem mnozí neví a cestovní agentury, případně zahraniční cestovní kanceláře to nijak neřeší. Může se vám tedy stát, že přijedete do cílové destinace, kde vám nicméně oznámí, že v daném hotelu vás prostě neubytují, protože by porušili danou smlouvu.
Podobných případů byla loni celá řada a bylo poměrně obtížné je řešit. Lidé se na dlouhé hodiny ocitali bez ubytování, což je obzvlášť nepříjemné, když přicestují třeba v noci a chtějí si jít lehnout. Často si pak museli najít náhradní hotel na vlastní pěst a vše reklamovali až s odstupem.
“Měli jsme zájezd to tureckého Side, který jsem si koupila u české agentury. To, že byl s německou cestovkou, jsem nijak neřešila. Když jsme ale v jednu ráno dorazili do hotelu, odmítli nás ubytovat, ať si prý děláme co chceme,” líčí svůj loňský zážitek Petra. Delegát německé cestovky situaci odmítl řešit a vše se tak řešilo až přes českou agenturu následující den. Rodina nakonec dostala jiný hotel, ovšem podle ní horší, než jaký si vybrali.
Foto: Shutterstock