Cenovky v českých obchodech končí. Jak se zákazník dozví, kolik co stojí?

Nejrůznější snahy o ochranu životního prostředí nelze v poslední době přehlédnout. Hodně je to ve spojitosti s obchodními řetězci. Hovoří se například o tom, že za tištění slevových letáků se bude muset platit jakýsi recyklační poplatek. To by vedlo k tomu, že se jejich produkce dále omezí, respektive zcela utne. Už teď totiž řetězce šetří a odkazují zákazníky na digitální formu.

Všechno se ruší

Další položkou na paškále jsou potom účtenky. Podle nejnovějších návrhů by měla přestat platit povinnost vytisknout a předat účtenku zákazníkům. Automaticky by se tak účet netiskl a člověk by ho získal například jen na vyžádání. Případně by se po načtení věrnostní karty obchodu načetl přímo do vašeho účtu a nemuselo by se tisknout vůbec nic.

Změnu zákazníci zaznamenávají také v případě účtenek. Ty papírové totiž pomalu, ale jistě končí. Naposledy například řetězec Billa oznámil, že papírové cenovky ruší v případě ovoce a zeleniny. Nahrazuje je těmi digitálními. Ty jsou však podle některých zákazníků špatně čitelné a nepřehledné.

Pro obchodníky je to ale velká výhoda. Digitální cenovky totiž nakoupí a rozmístí jednou, přičemž potom už na nich mohou měnit ceny centrálně. Personál tak nebude muset cenovky neustále střídat, což je problematické zejména tehdy, když každý den začíná nová akce. Často v tomto směru docházelo také k chybám, kdy něco mělo být v akci, ale reálně už nebylo, takže zákazník prodělal.

Velké úspory

Pochopitelně se také ušetří na tisku a papíru, což bude vyhovovat i životnímu prostředí. Dříve se totiž musely cenovky pokaždé nově vytisknout a ty staré vyhodit. Jen malá změna v Bille by měla přinést úsporu ve výši 21 tun papírového odpadu ročně. A to ještě řetězec nepřešel na digitální cenovky zcela.

Čtěte také: V českých obchodech je příšerné máslo. Lidé ho kupují ve velkém. Dá se ale poznat podle jedné věci

Postupně se tento druh cenovek bude zavádět také v dalších řetězcích. Pracuje na tom například Lidl, který má přitom s papírovými cenovkami tradičně problém, jelikož u nich zákazníci leckdy tápou v tom, co k čemu patří.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
5 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Hastepkl
Hastepkl
1 měsíc

Ať jdou obchodníci do hajzlu a už tam zůstanou, už aby zde byl Babiš a vysvobodil lidí z tohohle utrpení pro ukrajinské vlády… 👎👎😈👿 A tyhle ty zbytečně plátky Kim dělaj reklamu zadarmo.

Anna
Anna
1 měsíc

Tak co vlastně končí, cenovky nebo účtenky?

Jirka horacek
Jirka horacek
1 měsíc

Když skončí cenovky tak to znamená že ani pokladní nebí co to stojí takže si zákazník určí kolik zaplatí taky dobrý nebo né proto že cenovka a účtenka je rozdíl

Milada Beránková
1 měsíc

Takže cenovky samozřejmě nekončí,zase děláte zbytečné scény.Než článek pustíte ven ,mohli byste si ho přečíst ( i když se vám do toho pochopitelně nechce ).Nestalo by se vám potom že jeden odstavec řešíte že už nebudou automaticky papirové účtenky a další začíná tím že končí také účtenky.

Hastepkl
Hastepkl
1 měsíc

Je to tak tenhle zaplevelwnej web neví co piwe častokrát nebo jak něco je dobré jindy to je horší recyklace článku ipo několikáté je na hlavu