Češi přestávají pít pivo. Co se děje? Není to dobré

Národní kratochvíle, kterou mnozí nazývají sportem, kriglistikou, má na kahánku. Prodejů čepovaného piva ubývá, dokonce je téměř na úrovni doby během covidových lockdownů. Spotřebitelům se nelíbí vysoká cena piva a dávají přednost pivu zakoupenému v obchodech.

Klesá spotřeba čepovaného piva

Marně obraceli restauratéři nadějné pohledy ke znovuotevření sálů po covidových uzávěrách. K výrazně vyšším prodejům jim nepomohlo ani slunečné a teplé počasí společně s dlouho otevřenými zahrádkami. Spotřebitelům není po chuti vydávat za čepované pivo 50 nebo i 70 Kč, což je cena ve velkých městech. K dalšímu zdražení může přispět i připravovaná změna DPH.

V době dvouciferné inflace se mnoho pivařů vypraví raději do supermarketu a popíjí pivo v soukromí nebo s přáteli. Trend potvrzují i tržby maloobchodů, kdy zejména před víkendem rostou nákupy lahvovaného piva.

Méně konzumace alkoholu?

Na první pohled by se mohlo zdát, že menší konzumace alkoholu bude pro národ a jeho zdraví jen prospěšná. Bohužel neklesá spotřeba alkoholu jako taková, jen se mění spotřební zvyklosti. Požívání alkoholických nápojů se přesouvá do domácností. Rozmach alkoholismu může být pod rouškou soukromí mnohem dramatičtější.

Aktuálně se v restauracích a pohostinstvích zkonzumuje méně než třetina vyprodukovaného piva. To ohrožuje zejména vesnická pohostinství a restaurační zařízení v menších městech.

Foto: Shutterstock

České pivo na vývoz

Pivovary na nižší poptávku zareagovaly snížením výroby sudového piva a zaměřují se na speciality a piva lahvová. Mnohem větší podíl českého piva jde dnes na vývoz, například ve srovnání s rokem 2019.

Ve srovnání s uvedeným rokem směřovalo na domácí trh v roce 2022 o milion hektolitrů piva méně. České pivovary se začínají více orientovat na export. Vyhledávanými trhy jsou Slovensko, Německo a Polsko.

Foto: Shutterstock

Autor: Veronika Majerová

Externí autorka magazínu AAzdraví.cz.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Josef
Josef
1 rok

Prave naopak, chudi volici maji penez jak zelez a porad chlastaji jak o zavod. Hospody plne a v obchodech nechybi chlast snad ani v jednom nakupnim voziku! Mame se dobre a lide investuji do sebe!

Martin Horáček
Martin Horáček
1 rok

Jak takové jelito může psát takový lidský blbosti. Autore jsi úplně mimo, to je novinářská špína. Ještě větší kosočtverec než vaše kolegyně Tereza.