Letošní rok je opravdu hodně složitý. Všechno zdražuje, zvyšují se daně a nejrůznější poplatky. A to nejen ty od státu v rámci konsolidačního balíčku. Není přitom jednoduché to všechno sledovat. Lidé se potom často diví, co všechno dalšího musí platit.
Samé nepříjemnosti
Máme tu celou řadu legislativních změn, které v průběhu roku 2024 začínají platit. Hodně se řeší například nový stavební zákon, který na domácnosti uvaluje povinnost mít ke svému bydlení projektovou dokumentaci. Pakliže ji někdo nemá, hrozí mu pokuta ve výši stovek tisíc korun. A aby toho nebylo málo, připlatíte si i za vozidlo.
To zase vychází z iniciativy Evropské unie a jejího nařízení ohledně limitů v rámci povinného ručení. Ty dosavadní totiž podle unijního pohledu přestaly stačit. Pokud tedy máte ve smlouvě zakotveno, že váš limit je 35 milionů korun, nově už to nestačí, a budete si muset zařídit vyšší.
Vzhledem k tomu, že právě tento limit byl v České republice nejrozšířenější, jelikož ho drtivá většina lidí považovala za dostatečný, týká se to takřka všech majitelů motorových vozidel.
Je potřeba přidat
Pravděpodobně jste si už při sjednávání povinného ručení říkali, že 35 milionů je příliš mnoho a raději byste šli níže. Ovšem nejenže to nejde, teď budete muset mít limit ve výši alespoň 50 milionů korun. Za optimální se potom považuje dokonce 100 milionů korun. Vyšší krytí přitom pojišťovny stojí peníze, které to přenesou na vás v podobě faktury za pojištění.
Dávno totiž nejde pouze o škody na vozidlech, které se z povinného ručení kryjí. Objevila se řada případů, kdy plnění bylo opravdu vysoké, jelikož došlo k fyzické újmě člověka, který nemohl dále vydělávat. A pokud šlo o člověka bohatého, je to zkrátka drahé.
Čtěte také: Výchovné v Česku je u konce. Nejsou peníze. Jurečka oznámil, jak to důchodci schytají
“V tom drahém autě totiž může sedět někdo, kdo má vyšší příjem, a pokud je nehoda vaše vina, budete mu muset uhradit ušlý zisk. Pokud bude mít vážnější zranění a bude se léčit déle nebo třeba s trvalými následky, po celou dobu mu musíte platit náklady na léčení i rozdíl v příjmech před nehodou a po nehodě,” uvedl odborník na povinné ručení Martin Daneš.
Foto: Shutterstock