Nabití elektromobilu začíná lézt do peněz. Někdy se vyrovná i benzínu

Idylická vize elektromobility dostává velmi vážné trhliny. Podle některých v podstatě končí, a to ještě dříve než pořádně začala. Současná situace totiž plně nasvítila problémy, které se s ní pojí. A cena elektřiny je pouze jedním z nich, byť nejviditelnějším. Brzy ale mohou přijít další potíže.

Nevýhodné dobíjení

Jednou z velkých výhod elektromobilů, kromě toho, že jsou pochopitelně lokálně bezemisní, jsou levné provozní náklady vyplývající zejména z nízké ceny elektřiny. Jakoby si všichni ještě před rokem mysleli, že elektřina musí být levná navždy. Nikdo si nedokázal představit, že podraží takovým způsobem, jako se to stalo.

Dnes je elektřina přibližně čtyřikrát dražší než před rokem a pro zákazníky pravděpodobně ještě bude zdražovat. Pokud máte ještě jakýs takýs tarif, doma si elektromobil dobijete přibližně za polovinu toho, co by vás stála jízda autem se spalovacím motorem. Jak ale vidno, rozdíl už zdaleka není diametrální jako dříve.

Mnohem větší problém však nastává na veřejných dobíjecích stanicích, které je čas od času nutné využít. Ostatně, jsou to právě ony, kde je jediná možnost rychlejšího dobití, které trvá přibližně hodinu a nikoliv mnoho dlouhých hodin jako v případě dobíjení doma. Jak informuje server Seznam Zprávy, u těchto dobíjecích stanic už se náklady na provoz elektro a spalovacích motorů vyrovnávají.

Foto: Shutterstock

Elektřina může chybět

A pak je tu ještě skutečnost, kdy musíte s elektromobilem vyjet do zahraničí a dobíjet u stojanů zahraničních společností. K tomuto účelu obvykle potřebujete mít kartu dané automobilky, která vám dobíjení umožní ve velmi široké síti. Jak ale uvádí Josef Vrtal z pořadu Autosalon, nechají si to patřičně zaplatit. Třeba v Německu, Nizozemsku nebo Norsku budete za elektřinu platit výrazně více, než kdybyste si prostě natankovali.

V některých zemích, kde jsou elektromobily velmi rozšířené, se navíc mluví o tom, že jejich dobíjení bude nutné nějakým způsobem omezovat, protože by mohly přílišně zatížit síť a způsobit výpadky elektřiny.

Řada expertů proto o elektromobilitě už dnes hovoří jako o slepé vývojové větvi, jejímž hlavním problémem je to, že je silově tlačena jako jediné možné řešení namísto toho, aby si na trhu sama našla místo. Větší naděje jsou vkládány například do vodíku.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Filip
Filip
2 let

Nabíjení na veřejných dobíječkách v ČR vychází pořád zhruba na polovinu oproti naftě či benzínu. Ano, v Německu na dálnici zaplatím výrazně více, ale když tam nejezdím denně, je to jedno. Doma nabíjím téměř zadarmo a je jedno, že to trvá dlouho, navíc 6 měsíců v roce mi stačí na dům i auto domácí fotovoltaika. Tak nemám důvod zoufat, ostatně jako většina současných majitelů elektromobilu.

Aster
Aster
2 let
Reply to  Filip

Pokud používáte auto jen ke krátkým cestám (cca do 100km), je to výhodné – zvláště tehdy, kdy jezdíte často jen velmi krátké úseky a nepotřebujete tahat vozík ani nic těžkého – v tom případě už to výhodné není.

Fotovoltaika je dobrá, pokud je dostatek slunečního svitu – jinak bude problém, aby baterie byly dostatečně nabité – nebavilo by mě pořád kontrolovat, který domácí spotřebič můžu právě použít a který ne.

Aster
Aster
2 let

Jo no, zrušit maturitu z matiky jste podpořili skoro “jako jeden muž”. Fyzika je pro vás taky sprosté slovo – tak co se divíte – naletěli jste stejným – ehm – pitomcům…