Český trh v minulých desetiletích zaplavily zahraniční obchodní řetězce. Některé nevydržely, jiné se zde ale velmi silně etablovaly. Jde zejména o německé značky, jako je Lidl, Kaufland, Penny či Billa. Najdou se ale třeba i holandské jako Albert nebo britské jako Tesco.
Velký důraz na cenu
Je přitom docela zajímavé, že velké české řetězce u nás prakticky chybí. Dlouho se zdálo, že tuzemský trh už je saturovaný a pro další hráče na něm prostě není místo. Naopak, některé značky v minulých letech odcházely a nějakou dobu se mluvilo i o tom, že skončí také Tesco.
Koncem loňského roku však do České republiky znenadání přišel nový obchodní řetězec. Jeho jméno je Mere a první dvě prodejny otevřel v Příbrami a Mostě. Pro zjednodušení se mu začalo přezdívat “ruský Lidl”, a to podle země jeho původu a také sortimentu, na který se zaměřuje.
Zatímco skutečný Lidl už přeci jen pokročil a dnes představuje velmi příjemnou adresu pro nakupování po všech směrech, pokud jde o Mere, tam je jasně vidět, že se hraje pouze o cenu. Prodejny jsou velmi spartánské, značky naprosto neznámé, ale lidé si to přesto pochvalují.
Lidé to tu mají rádi
“Co to tady postavili, už nechodím jinam. Obzvlášť teď, když je všude draho. Tady nakoupím za půlku, co vedle v Albertu,” říká sedmdesátiletá paní Romana u obchodu Mere v Příbrami. Jsou čtyři hodiny odpoledne a parkoviště u prodejny je plné. Na první pohled je zjevné, že si místní tento obchod oblíbili.
“Bydlím v Praze, ale nejradši stejně nakupuji tady. Kdykoliv, když jedu kolem, tak se tu zastavím a pořídím velký nákup. Vychází to podstatně levněji,” říká pan Luboš při vykládání naplněného nákupního vozíku do svého automobilu.
Pozitivní recenze sklízí Mere také na Googlu. “Neuvěřitelný mix zboží – sušenky, prací gel, kompoty, stoličky, pantofle, čaj, salám za 28 korun, mražené ryby, zeleninové saláty, nechutně páchnoucí šampon, koření,…. Sortiment se vzhledem k nepravidelným návštěvám obměňuje a vždy něčím překvapí,” uvedl jeden z hodnotících.
Obchodní řetězec měl přitom v úmyslu v Česku expandovat. Rád by otevřel dalších 50 prodejen a zařadil se mezi významné prodejce. Ambice má přitom celoevropské, působí už v Německu, Rakousku, Itálii, Polsku, Španělsku nebo Francii. V poslední době však kvůli geopolitické situaci musel od plánů do značné míry upustit.
Foto: Mere Česká republika
Koukáte jen na cenu, ale jakou kvalitu to “žrádlo” má to už neřešite…🙈
To je asi vtip. Nechápu kdo píše tyto články. Asi by se tam měl ten dotyčný nebo dotyčná zajet podívat,nez napíšou takový blábol. Byla jsem tam jednou a to pouze ze zvědavosti. Každopádně tam maji absolutní minimum základních potravin. Každopádně jestli chtějí být lidi živi ze sušenek a bonbónů,tak to je potom něco jiného.
Tak tam je tedy fakt narváno. Jedna důchodkyně.