Letošní sezóna dovolených může být rekordní. Po dvou letech, kdy bylo možné cestovat jen se značnými omezeními a naopak v obavách z přicházející krize, jakoby lidé chtěli využít příležitosti, kdy si ještě mohou dovolit pěkný pobyt u moře.
Služby se zase zhoršily
Jak známo, pro Čechy je dovolená u moře velmi důležitá. Možná zde panuje ještě poněkud přežité přesvědčení o tom, že je jakousi nutností a ukázkou, že se dotyčným daří dobře. Komu se ale díky tomu daří dobře zcela jednoznačně, to jsou cestovní kanceláře.
Ačkoliv celosvětově převládá příklon k individuálnímu turismu, Češi stále ve velké míře dávají přednost organizovaným zájezdům. Ne vždy musí jít o špatnou volbu. Pokud chcete k moři do některé z běžných destinací, balíček v podobě letenky a hotelu sami zřejmě levněji neseženete.
V minulých letech přitom platilo, že nešvary cestovních kanceláří z devadesátých let a přelomu tisíciletí téměř vymizely. Také tuzemské cestovky začaly nabízet vesměs kvalitní služby a velmi dobré hotely, ze kterých se lidé vraceli spokojeni, jakkoliv tu a tam k určitým excesům docházelo.
Letos se to ale do značné míry změnilo. Do redakce nám každý den chodí velký počet zpráv nespokojených klientů, kteří se cítí jednáním cestovních kanceláří oklamáni.
Klienty spolehlivě odradí
Obvykle jde o zcela nevyhovující ubytování a služby s ním spojené v destinacích jako je Egypt a Tunisko. Je otázkou, zda se zde hotely tak rychle a tak razantně zhoršily, nebo jde o kalkul cestovních kanceláří, které kapacity těchto nevyhovujících hotelů levně nakoupí a pak draze prodávají klientům.
Nejčastější jsou stížnosti klientů na to, že jim cestovní kancelář deklarovala pobyt ve čtyřhvězdičkovém hotelu, ovšem na místě se ukázalo, že jde o hotel tříhvězdičkový. Navíc podle národní kategorizace. Takový potom z pohledu Evropana může působit spíše jako dvouhvězdičkový, případně dokonce jako ubytovna.
Nelze to přitom odbýt tím, že si prostě někdo jen nesmyslně stěžuje. Existují doklady o tom, že si v těchto hotelech stěžovaly celé turnusy, které byly zrovna na místě. Jde přitom o hotely, ve kterých už v podstatě nejsou hosté z jiných zemí Evropy, ale které se specializují na lokální klientelu, což přináší další problémy kulturního rázu. Například představy o stolování jsou zkrátka jiné v České republice a arabských zemích.
Těžko říct, co tímto cestovní kanceláře sledují. Jistě, mohou nahonit rychlý zisk. Na druhé straně ale tyto klienty, kteří by s nimi cestovali i v příštích letech, spolehlivě odradí.
Komentář Petra Vavrenky
Foto: Shutterstock