Nákup se vám může prodražit kvůli pochybení obchodníků

Lidé v poslední době při svých nákupech stále více zohledňují nejrůznější slevové akce. Zatímco dříve šlo o výsadu spíše nízkopříjmových skupin, dnes už na slevy hledí velké množství zákazníků, a to i ze střední a vyšší třídy. Důvodem je skutečnost, že zejména potraviny velmi rychle zdražují a každá ušetřená koruna proto přijde vhod.

Zaplatíte zbytečně moc

Bohužel, obchodníci jsou si toho dobře vědomi, a tak začali používat nejrůznější triky, aniž by si museli snižovat marže. Jedním z těch nejčastějších přitom je, že určité zboží označí jako zlevněné, ovšem třeba až potom, co předtím krátce navýšili cenu, případně si tu původní zcela vymysleli.

To se děje především při nákupech elektroniky nebo nábytku, ale v určité podobě se to může vyskytnout i v běžných supermarketech. Tam však častěji narazíme na různé hříčky, kdy sice prodejce opatří zboží akční cenovkou, ovšem při bližším pohledu zjistíme, že cena je stále stejná nebo nižší třeba jen o korunu.

Obchodníci však dobře vědí, že tato psychologická hra funguje. V uspěchané době jdou lidé často jen po tom, co se tváří jako zlevněné. Měli by však nakupovat obezřetněji, protože se jim může stát, že vydají zbytečně moc peněz.

Foto: Shutterstock

Chyba, která se prodraží

Jak upozorňuje Česká obchodní inspekce, často dochází také k tomu, že sleva deklarovaná na regále není na kase vůbec započtena. Tady obchody, ať už vědomě nebo nevědomě, hřeší na skutečnost, že jen málokdo kontroluje dlouhé účtenky a pamatuje si, kolik měly dané produkty skutečně stát.

To se přitom může opravdu hodně prodražit. Typický příklad je to u zboží, kde mají lidé tendenci se v případě slevy řádně předzásobit, například u kávy nebo toaletního papíru. Sleva ve výši 50 % a více je přiměje k tomu, aby nakoupili hned několik balení. Jenže na pokladně žádná sleva započtena není. Lidé tak zaplatí plnou cenu při zvýšeném odběru zboží.

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
4 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Radomír
1 rok

Taky nic nového , obchody žijou šizením zákazníků odjakživa ! 😂

Vladimír Urbánek
Vladimír Urbánek
1 rok

Opět mlácení prázdné slámy, opakování stokrát řečeného bez špetky čehokoliv nového. To fakt nikomu v redakci ani vydavateli nevadí ubohost takových textů?

Aster
Aster
1 rok

Ale zase nás naučí správně kakat a utírat si zadek, vysvětlí nám, jak jsme pitomí a co všechno neumíme – co bychom si bez nich počali – no napadlo by vás třeba naložit maso do sody?
Náhodou je to občas dobrý komiks 😀

Alena
Alena
1 rok

Starý trik obchodníků