V minulých měsících jsme neustále slýchali, jak moc špatně na tom jsou nejrůznější firmy, ať už kvůli slabé poptávce, nedostatku dílů nebo vysokým cenám energií. To vše přitom musela absorbovat také mladoboleslavská Škoda Auto, která to také dávala veřejně najevo.
Jsou tu problémy
Její mateřský koncern Volkswagen dokonce pohrozil přesunutím výroby, pokud nedojde k zajištění levných energií. Ty sice začaly s novým rokem poněkud zlevňovat, ovšem je to celé dost na vodě a nikdo neříká, že za pár měsíců nemohou zase výrazně vyskočit. Navíc automobilka oznámila značný propad výroby.
Do tohoto všeho ještě musí čelit transformaci na elektromobilitu, a aby toho nebylo málo, tak i nové nesmyslné normě Euro 7. O ní zástupci automobilky prohlásili, že zřejmě způsobí ukončení výroby nejmenších a velmi oblíbených modelů, které by se neúměrně prodražily. Odbory pak varovaly, že hrozí velké propouštění.
Z toho všeho by se dalo usuzovat, že automobilka bude velmi opatrná se všemi svými výdaji, zejména pak těmi mzdovými, které tvoří významnou část všech nákladů. Odbory se připravovaly na složité vyjednávání, aby zajistily alespoň nějaký nárůst platů v době, kdy panuje vysoká inflace.
Pořádný přídavek
Dříve jsme přitom byli svědky toho, že do sebe odbory a management automobilky tvrdě naráželi, což vedlo i k hrozbám stávkou. Tentokrát se nic z toho nestalo, ovšem odbory rozhodně neustoupily. Kdo však až neuvěřitelně kapituloval, to je management automobilky.
U základních tarifních tříd dojde k nárůstu platu o více než deset procent a navíc se navýší všechny příplatky, zaručené bonusy i osobní ohodnocení. Zaměstnanci Škodovky se tak od dubna mohou těšit na pořádný balík navíc.
Odborníci nad tím kroutí hlavou, a to nejen vzhledem ke kondici automobilky, ale také vlivu na inflaci. Pakliže by takto přidával každý zaměstnavatel, roztočila by se inflační spirála, která je velmi nebezpečná pro celou ekonomiku.
Foto: Shutterstock