Neuplyne v podstatě ani den, aby se zákazníci českých supermarketů nedozvěděli, co zase koupili špatně a čeho se musí neprodleně zbavit, jelikož obchodník někde pořídil zboží s obrovskou slevou, ovšem pak je nachytán, že je vysoce závadné.
Pořádná dávka
Člověk si ani nechce představit počet případů, které zůstanou neodkryty. Pravděpodobně jich bude ještě mnohem více, jelikož Státní zemědělská a potravinářská inspekce má jen omezené kapacity ke kontrole. Dělá sice záslužnou činnost, ovšem obchodní řetězce dobře vědí, že na většinu jejich prohřešků se jednoduše nepřijde, a tak se jim to i tak vyplatí.
Velké selhání si aktuálně připsal obchodní řetězec Albert, který do maloobchodního prodeje dovezl vysoce závadné ovoce, nad čímž zůstává doslova rozum stát. Neprodával ho totiž nikterak levně, ale za pořádný peníz.
Nejde o nic jiného než o broskve původem z Řecka. Když je ovšem podrobila zkoumání v laboratoři, bylo okamžitě jasno, že je opravdu zle. “V broskvích byl téměř trojnásobně překročen maximální limit reziduí pesticidu chlorpyrifosu,” uvádí inspekce na svých webových stránkách. Konkrétně bylo množství pesticidu naměřeno v množství 0,029 mg/kg. To je skutečně příliš a jde o trojnásobné překročení jasně daného limitu.
Příliš pozdě?
Lidé se v diskuzi zaměřili nejen na notoricky nekvalitní potraviny v českých obchodech, které jsou navíc ještě drahé. Příliš se jim nelíbí ani praxe, že se o závadnosti určité potraviny dozví až s velkým časovým odstupem, a to v době, kdy už ji většinou zkonzumovali. Nejinak je tomu i v tomto případě.
K tomu však inspekce poznamenává důležitou věc, a sice, že nemůže působit pouze preventivně, jelikož z logiky věci bude vždy o něco pozadu. “Cílem projektu Potraviny na pranýři je mj. přiblížit spotřebiteli problematiku bezpečnosti a jakosti potravin a poskytnout ucelené informace o zjištění Státní zemědělské a potravinářské inspekce,” uvedla ve své odpovědi na kritiku.
Čtěte také: Do Česka se dostal hrozně nebezpečný nápoj. Lidé ho tu pijí po litrech, ale neví, že dopadnou hodně zle
Tím tak trochu naráží na to, aby si lidé aktivně všímali toho, na jaké řetězce a potraviny je v tomto projektu upozorňováno, obzvlášť potom opakovaně. Může to být určité vodítko, kde například nenakupovat nebo na co si dávat dobrý pozor.
Foto: Shutterstock
Zvýšený výskyt rakoviny nám zajistili Hitlermarkety.