Jak známo, v současné době probíhá v Evropě plošný tlak na to, aby lidé upouštěli od nákupů vozidel se spalovacími motory a přesedlali na elektromobily. Z doporučení se přitom pomalu stává nařízení, když se vozidla na benzin či naftu budou smět prodávat pouze do roku 2030.
Proti starým autům
Pokud někdo očekával, že v současné nelehké situaci tento tlak alespoň na nějakou dobu ustoupí, byl by na omylu. Ba právě naopak, vypadá to, že elektromobily jsou tlačeny více než kdy dříve, a to navzdory tomu, že elektřina výrazně zdražuje a navíc není vůbec jasné, zda jí bude dostatek.
Zastánci nástupu čistých pohonů však čelí ještě jednomu problému z druhé strany, a to jsou obrovské zásoby ojetin, které by mohly jezdit ještě desítky let, což by snahu o zavádění elektromobility příliš brzdilo. Navíc by hrozilo, že si lidé budou dlouhou dobu ponechávat stará a jen velmi málo ekologická vozidla.
Proto už se chystá koordinovaný postup proti starším vozům. Státy s nimi udělají to, co umí nejlépe. Zdaní je. A pak už bude stačit pouze daně upravovat tak, aby se staly pro ty, kdo takové vozy stále vlastní, neúnosné. Potom jim nezbude než staré vozy zlikvidovat.
Změny jsou nevyhnutelné
V České republice už se na starší vozy ekologická daň platí, a to na ty, které spadají do norem Euro 0 až 2. To už jsou skutečně letité vozy a je jen dobře, že na silnicích už příliš nejezdí.
U toho nicméně nezůstane. Už se totiž nahlas mluví o tom, že by se ekologická daň měla týkat také norem Euro 3 a 4. Zároveň by se spolu s tím daně také měly zvýšit, aby držení takových vozů skutečně znepříjemnily. Aktuálně se tyto daně platí při převodu vozidla na jinou osobu, ale není vyloučeno, že by se musely platit třeba na roční bázi.
Dnes už je naprosto jasné, že se z vozů se spalovacími motory stává nežádoucí věc. A při znalosti postupů Evropské unie bohužel není vyloučeno, že nebude stačit ani zákaz prodeje takových vozů od roku 2035. Teoreticky nelze vyloučit skutečně likvidační daně na taková auta, případně dokonce zákaz jejich užívání.
Někdo pochopitelně může namítnout, že se toho zase tolik nezmění. Lidé si tak přece pořídí vlastní elektromobil. Jenže to nebude tak jednoduché. Kromě toho, že cena těchto vozů bude podstatně vyšší, je tu také otázka dostupnosti elektřiny. Obecně se počítá s tím, že vlastní auto už nebude mít zdaleka každý. Někteří lidé na něj prostě nedosáhnou. I to má přispět k udržitelnosti. Je to dobře, nebo špatně? To každý posoudí podle toho, jak na celou věc nahlíží.
Komentář Petra Vavrenky
Foto: Shutterstock
Tak ať nám dají auto za auto když chtějí elektromobily
Konec ojetinam
Taky v to doufám ikdyž v případě eu bych se tomu moc nedivil.
Vystoupit z EU .Zlevnit e auta na 500000kc.Neni mi jasné že EU zajímá stále jen ta Evropa co se týče emisí .Kamiony v USA by v Evropě neprošly emisema.Osobni auta tam jezdí 2 až 5 litry a taky to nikomu nevadí .Myslím si že EU chce zničit Evropu .
Zavání to snahou dostat lidi maximálně pod kontrolu – vezmou nám cenově dostupná auta (a je jedno, jak to zdůvodní), pak zruší hotovost ( a hned získají přehled kdo, kde a co nakupuje a v jakém množství…chytré mobily hlídají pohyb svých majitelů už dnes…
Věřím tomu, že o nějaké emise tu až tak nejde.