Spolu s tím, jak se zvyšuje věk dožití, se nediskutuje pouze o udržitelnosti důchodového systému, ale o celé řadě dalších otázek, které bude muset společnost v nejbližších letech řešit. Jednou z nich je třeba to, zda lidé v pokročilejším věku ještě patří za volant automobilu, případně za jakých podmínek.
Někteří už na to nemají
Pravdou je, že přibývá případů, kdy starší člověk už není perfektně orientován a začne se například otáčet s vozidlem na nebezpečném místě, případně si to namíří rovnou do protisměru na dálnici. Potom nepředstavuje ohrožení pouze pro sebe samotného, ale také okolí. A to je třeba řešit.
Toto téma zvedla už i Evropská unie, která se problémem zabývá a zdá se, že našla poměrně efektivní způsob, jak celou záležitost regulovat. Lidé nad 70 let se tak budou muset podrobovat určité zkoušce, zda jsou stále schopni plnohodnotně ovládat vůz ve všech možných situacích. Nepůjde přitom o jednorázovou záležitost, zkouška či prohlídka se budou opakovat každých pět let.
Není úplně jasně stanoveno, jak by taková zkouška mohla vypadat, protože ještě není vše plně rozpracováno. Určitou benevolenci pak budou mít samotné členské státy, které budou moci v rámci daných mantinelů určit konkrétní podmínky. Není ovšem vyloučeno, že se důchodci budou muset dostavit například na testovací jízdy a samozřejmostí by pak měla být zevrubná prohlídka.
Pro jejich dobro
Je pravdou, že všechny plány Evropské unie ani zdaleka nemíří správným směrem, ovšem v tomto případě nezbývá než zatleskat. Mnozí řízení starších osob považují za problematické již delší dobu, ovšem nikomu se příliš nechtělo do této nepopulární věci zabředávat.
Důchodci by to každopádně neměli považovat za něco namířeného proti nim. Naopak, je to pro ně příležitost, jak zůstat za volantem, stačí osvědčit, že na to pořád mají. Ostatně, kdo chce získat řidičský průkaz poprvé, také musí složit určité zkoušky z nějakého důvodu. A tady jednoznačně důvod je, protože s věkem nejrůznější schopnosti slábnou a mizí.
Foto: Shutterstock
Celý problém závisí na povinných lékařských prohlídkách. Po 70 letech bych dala každoroční a hlavně důslednou, ne u kamaráda doktora. Bude mi 75 ,jsem plně vytizena , stále akční . Nejezdím už sice dálky. Můj doktor mne vždy pořádně proklepne.
Já souhlasím. Protože to do mě napasoval zezadu v rychlosti tak 50 km důchodce 80 let,když jsem stála na semaforu při úpravě silnice a jezdilo se jedním pruhem. Měla jsem i puštěné blikačky.Po vystoupení z auta( naštěstí se mu nic nestalo) se ptal,proč tam stojím. Vůbec nezaznamenal dopravní značení u silnice a omezení provozu,snížení rychlosti. Já mám naštěstí SUV,ale i tak jsem ho měla v kufru 😒 Škoda na mém autě 80 tisíc. Jeho Favorit šel do šrotu. To je moje zkušenost.
Pojišťovna říká jezdíš málo platíš málo na nabírají důchodce že prý bouraj málo tak se jim to vyplatí. Tak proč maj chodit do autoškol. Spíš přijdeš o body zpět do autoškoly
Předpokládám že se udělá analýza nehodovosti dle věku řidičů.A jsem velmi zvědavý jakým procentem se na nehodovosti podílí ročníky mladších řidičů.
Bohužel musím konstatovat,že autoškolu by znovu neudělal skoro nikdo. Po pěti letech všichni znovu, ať je to spravedlivé
Pokračování tlaku na vylučování důchodců z prostředí běžného života.
Zkus lekare, jsou na to prasky.
Máte pravdu.A není to jen v této oblasti.Uz je těch útoků nějak moc.
Ten,kdo jezdí každý den zvládne i testy, horší jsou sváteční řidiči.
Zase jedna antiagitka, rád bych poměřil své řidičské schopnosti s paní pisatelkou, tuším že bych vůči ní v necelých 76 letech uspěl. Je lepší si někdy zamést před vlastním prahem.
A kdy konečně půjdou do autoškoly mláďata?
Ty rychlokvašky, co teď vycházejí z autoškol, by měly jezdit s nějakým dohledem alespoň rok, aby se naučily pořádně a zodpovědně řídit a nedělat na silnicích kraviny…👍😺
Jo, a co ti mladí, co dostanou k ..náčiním od rodičů pozornost jako BMW , Mercedes, Audi, nebo Třeba motorku Honda. Suzuki atd., a pak vidíš na silnici , že třeba rychlost 50, 90, 130 je pro sraby, a ti zadržení na drogách jsou ve věku 70+?, TY svíčky podél cest jsou od lidí 70+? Všichni úředníci v EU a hlavně tady v ČR – vzpamatuje se a řešte ať máme co jíst a nemusíme všichni jezdit třeba na koni, když na to z chvíli nebude nikdo mít . ???
Nevím jestli jste si všiml, ale ti tam jaksi musí chodit aby vůbec dostali řidičák
Šikana která napáchá víc škody než užitku.
A kdo to bude Anno platit? Politolog nebo elektrikář?