U seniorů za volantem se budou zkoumat jejich schopnosti

Spolu s tím, jak se zvyšuje věk dožití, se nediskutuje pouze o udržitelnosti důchodového systému, ale o celé řadě dalších otázek, které bude muset společnost v nejbližších letech řešit. Jednou z nich je třeba to, zda lidé v pokročilejším věku ještě patří za volant automobilu, případně za jakých podmínek.

Někteří už na to nemají

Pravdou je, že přibývá případů, kdy starší člověk už není perfektně orientován a začne se například otáčet s vozidlem na nebezpečném místě, případně si to namíří rovnou do protisměru na dálnici. Potom nepředstavuje ohrožení pouze pro sebe samotného, ale také okolí. A to je třeba řešit.

Toto téma zvedla už i Evropská unie, která se problémem zabývá a zdá se, že našla poměrně efektivní způsob, jak celou záležitost regulovat. Lidé nad 70 let se tak budou muset podrobovat určité zkoušce, zda jsou stále schopni plnohodnotně ovládat vůz ve všech možných situacích. Nepůjde přitom o jednorázovou záležitost, zkouška či prohlídka se budou opakovat každých pět let.

Není úplně jasně stanoveno, jak by taková zkouška mohla vypadat, protože ještě není vše plně rozpracováno. Určitou benevolenci pak budou mít samotné členské státy, které budou moci v rámci daných mantinelů určit konkrétní podmínky. Není ovšem vyloučeno, že se důchodci budou muset dostavit například na testovací jízdy a samozřejmostí by pak měla být zevrubná prohlídka.

Foto: Shutterstock

Pro jejich dobro

Je pravdou, že všechny plány Evropské unie ani zdaleka nemíří správným směrem, ovšem v tomto případě nezbývá než zatleskat. Mnozí řízení starších osob považují za problematické již delší dobu, ovšem nikomu se příliš nechtělo do této nepopulární věci zabředávat.

Důchodci by to každopádně neměli považovat za něco namířeného proti nim. Naopak, je to pro ně příležitost, jak zůstat za volantem, stačí osvědčit, že na to pořád mají. Ostatně, kdo chce získat řidičský průkaz poprvé, také musí složit určité zkoušky z nějakého důvodu. A tady jednoznačně důvod je, protože s věkem nejrůznější schopnosti slábnou a mizí.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
28 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Antonie
Antonie
10 měsíců

Kdo to vymyslel,ať se dá léčit.Stale mají v ústech důchodce ať to jsou důchody,nebo řidičský průkaz.Podivat by jste se měli na řidiče,kteří mají silná auta a ještě,když je půjčují synackum ,kteří cestují a jsou podnapili.Jsem důchodce jezdím jak mám a kdekdo mě na plné čáře v obci předjede.Policie není nikde aby toto viděla,ale soustřeďuje se na pokuty kolem náměstí kdo tam stojí a kdo ne.Kezdim 47let nikdy jsem neměla nehodu,ale za to do mě narazil 30lety muž,který přehlédl STOP..

Vlastimil Blažek
Vlastimil Blažek
1 rok

Kdo tohle udělá kope si politický hrob. Ne že bych nesouhlasil, ale důchodců přibývá. No a co mladí a neklidní, a ti s pražskou SPZ.

Pavel
Pavel
1 rok

Tímto hloupým opatřením jen naroste počet různých elektrovozitek v silničním provozu a to bude potom masakr.

Pavel
Pavel
1 rok

Opět další debilita z EU? Tady není čemu tleskat.

Iveta
Iveta
1 rok

Myslím si, že dôchodci jazdia oveľa bezpečnejšie ako ktorýkoľvek mladí vodiči. Dôchodci ešte prešli autoškolou, v ktorej sa naučili jazdiť. Čo sa bohužiaľ nedá povedať o terajších začínajúcich vodičoch. V Nemecku jazdia ľudia bez akýchkoľvek testov vo vysokom veku a všetci to berú úplne normálne. Čo sa už teraz deje v našej spoločnosti nemá obdobu. Človek má zo všetkého pocit, že by asi bolo najlepšie dôchodcov izolovať od ostatnej spoločnosti. Len tí čo tieto nápady tvoria, zabúdajú, že aj oni raz budú na mieste dôchodcov. Ja mám 53 rokov, ale už teraz mam obavy ako sa mi bude žiť v… Číst vice »

Last edited 1 rok by Iveta
Jana
Jana
1 rok

Ano, udělat anylýzu, bláznů v produktivním věku je víc, co ohrožují na silnici.

Ája
Ája
1 rok

Důchodce chtějí zkoušet a 17ti leté nechají řídit to se mi nelíbí

Jaroslav
Jaroslav
1 rok

Autoškola to je totální blbost 90% se toho stejně zapomene během pár let. A hlavně to neřeší to že starým řidičům chybí postřeh a rychle rozhodování netvrdím že všem ale bohužel čas se zastavit nedá na každého dojde řada Nicméně nějaký druh psychotestů včetně orientace a postřehu by byl na místě. Provoz je čím dál hustší a o stresové situace není nouze. Zrovna v pondělí se mi stalo že paní cca 65 let vjela na pumpu výjezdem.

Milan
Milan
1 rok

Jezdím 45 let bez oprávnění a nikdy nikdo na to nepřišel, tak teď když jsem slepý hluchý je mi to jedno.

Vladimir
Vladimir
1 rok
Reply to  Milan

Tak to je dobře že psát a čist jako slepý umíš koumes

XeeN
XeeN
1 rok

Od tohoto je lékařská prohlídka.
Naopak autoškolu by měl opakovat každý, kdo nenajezdil minimálně 20t kilometrů za poslední dva roky. U této nevyjezdene skupiny je riziko nejvyšší.
Též by mělo být omezení výkonu na první tři roky po získání řidičáku.
Zkrátka posichrovat všechna rizika.