Senioři budou muset prokazovat, že stále dokáží plnohodnotně řídit

Důchodci si zvykli na skutečnost, že jim řidičský průkaz zůstává prakticky neustále. Jedinou výjimkou může být zásah lékaře, který by jim ho teoreticky mohl odebrat. Ovšem v praxi se tak děje naprosto minimálně, jelikož nejde o nějaké aktivní prohlídky nebo testování za tímto účelem.

Řešení je na spadnutí

Jedna věc se ale v rámci aktuálních pravidel nedomyslela. Lidé se dožívají stále vyššího věku, což je jednoznačně pozitivní, ale bohužel již neplatí, že jsou třeba v 80 nebo 90 letech v takové kondici jako dříve. A ačkoliv není řízení přímo fyzicky náročné, určité schopnosti vyžaduje. Jednou z těch nejdůležitějších je reakční doba, která se s věkem prokazatelně snižuje v opravdu vysokých letech už je velmi problematická.

Není tedy divu, že dochází k takovému počtu nehod, které způsobí právě důchodci. Nejde přitom jen o dobu reakce, která je v jejich případě dlouhá, ale i problémy s orientací. Nezřídka se stává, že senior vyrazí na dálnici v protisměru, což je jedna z nejnebezpečnějších situací. Případně přehlédnou nějakou tu značku, například Stop, a jedou dále. To jsou potom ošklivé karamboly.

Také proto Evropská unie vyrukovala s poměrně realistickým a dobrým řešením. Plánuje, že lidé starší 70 let budou muset na určitou formu přezkoušení, respektive testy, které by ověřily, že mají stále dostatečně dobré schopnosti na řízení v plném provozu, jak informuje server Tagesschau. Platilo by to pochopitelně také v České republice a testy by se měly opakovat každých pět let.

Foto: Shutterstock

Týká se to všech

EU si totiž vytyčila ambiciózní cíl, v rámci kterého chce do roku 2030 omezit počty fatálních nehod na evropských silnicích na polovinu a do roku 2050 je vymýtit zcela. A to pochopitelně bez určitých úprav aktuálních pravidel nepůjde.

Nechápu, co to zase vymysleli. Se ženou bydlíme na vesnici a auto nutně potřebujeme, abychom si dojeli na nákup nebo k doktorovi,” říká pan Miroslav, který si ve svých 78 letech na silnici stále věří. “Copak já, ale ta dnešní mládež vůbec neumí řídit. Za nás by papíry nedostali.

Čtěte také: Řekli, kolik dostanou důchodci přidáno od 1. ledna 2024. Celých 4320 Kč, ale jim to vůbec nestačí

Proti se staví zejména současní senioři, ovšem jich už se to zase v takové míře týkat nemusí. Málokdo si uvědomuje, že jde o opatření zaměřené na všechny stejně. Všichni totiž jednou v pokročilém věku skončí.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
36 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Martin
Martin
10 měsíců

Jsem řidič a každý rok chodím na lékařské vyšetření a každých 5 let na psychotesty. Naprosto souhlasím s tím co už mělo být dávno. V takovém provozu co je dnes je na místě mít hodně dobré reflexy.

Last edited 10 měsíců by Martin
Květa
Květa
10 měsíců
Reply to  Martin

Je otázka, jaký počet dopravních nehod způsobí senioři a jaký mladý člověk, který předvádí své jezdecké dovednosti často pod vlivem drog a alkoholu. A ještě se uvažuje o tom, aby získali řidičský průkaz o rok dříve. Já bych řidičák dávala na zkoušku 3 let a pokud nezpůsobí nějakou nehodu, tak mu ho dát natrvalo.
Mladí lidé často přeceňují své schopnosti, jezdí rychle , zkouší, co to dá. Starší člověk jezdí opatrně.
70 ti letý řidič z povolání, který má naježděno mnoho km bez nehod , tomu by řidičák sebrali a mladý řidič – zfetovaný blázen, by dál mohl lidi ohrožovat.

Josef
Josef
10 měsíců
Reply to  Květa

Přesně tak. Mladí se často předvádějí před druhýma jak jsou dobří. Mnohokrát se jim to nepovede a je malér. Otřepal se z toho a blbnou dál.

Jiří
Jiří
10 měsíců
Reply to  Květa

Ač se blížím věkem k seniorům, dovoluji si s vámi nesouhlasit. Mladí sice přeceňují své schopnosti, ale mají (většinou) dobré reflexy (zfetovaným většinou řidičák zabaví). Senioři mnohdy neví která bije. Hustý provoz jim dělá potíže a nejhorší jsou ti co vyrazí 1x za týden do Kauflandu na nákup a 1 x za měsíc k doktorovi.

Marcela
Marcela
10 měsíců
Reply to  Jiří

A jak si tedy mají nakoupit a vyřídit si lékaře? Když třeba nikoho nemají?

VENDULA NOVÁ
VENDULA NOVÁ
10 měsíců

Neustálé čtu články proti důchodcům, z nich je vidět, jak ubozi a zmanipulovani bývají často pisatele’.Vezměte starším lidem řidičák, z malých obci se nedostanou ani ke svému lékaři, osekejte jim důchody, ať jim nezbude ani na léky, o to asi někomu jde ,neboť si tu nevraživost nedovedu vysvětlit. Přeji všem dobrým lidem do nového roku pevné zdraví a hodně štěstí.

Last edited 10 měsíců by VENDULA NOVÁ
Stanislav Novák
Stanislav Novák
10 měsíců

Dříve to byl anti Babiš a anti Zeman. Dnes jsou to anti důchodci. Každá neschopná vláda si hledá nepřítele, na kterého všechno hodí. Tato vláda udělala z důchodců nepřítele státu. Schválila zákon v legislativní nouzi a retroaktivně. Postavila mladé proti důchodcům. Jejich politika je rozděl a panuj. Dnes jsou na programu důchodci zítra třeba zrzaví. Je to fialový hnus.

Stanislav Novák
Stanislav Novák
10 měsíců

Oni jsou opravdu ti novináři placeni za to aby napadali důchodce?

Aleš
Aleš
10 měsíců

Hlavně klid. Kdo je zdravotně OK tomu papíry brát nebudou. Je prostě jiný provoz než za vašeho mládí( 1950) to je celé.

Ivana
Ivana
10 měsíců

Něco tady tak blbého kdo tohle vymyslel se Fakt nevidí! Který starý neschopný člověk si sedne za volant? Zase z nás chtějí jen ždimat peníze.Už neví co by si vymysleli na lidu!
Jinak mladí udělají daleko víc bouraček než staří! Jezdí jak idioti a myslí si,že jsou mistři světa a můžou všechno!
Starý člověk jezdí opatrně a pomalu.Vi co si může a nemůže dovolit!
Takže běžte se svými argumenty do háje!

Jitka
Jitka
10 měsíců

oni tam v EU mají vzdycky dobre nápady a za ně nemale peníze,normálnímu člověku to hlava nebere

Eva
Eva
10 měsíců

Tohle je hezká slohová práce, ale jinak to má dost slabin. Za prvé – neexistují reálné statistické údaje, které by sledovaly viníky nehod podle věku, jde jenom o novinářské plky. Za druhé povinné testy pro vybranou skupinu lidí zavání diskriminací a tak se těším na tu haldu žalob, kterými budou v EU zavaleny soudy. A za třetí, ten senior na dálnici byl v protisměru jeden, ostatní byli v produktivním věku. Chtělo by to nejprve nastudovat problematiku a potom se teprve pustit do psaní…..

Dagmar
Dagmar
10 měsíců
Reply to  Eva

Ano, naprosto souhlasím, už jste spočítali, kolik mladých lidí řídí auto pod vlivem alkoholu a drog. To ten důchodce se do té statistiky nedostane. Tak už ty důchodce nechejte žít.

Jiřina Karasová
Jiřina Karasová
10 měsíců
Reply to  Dagmar

No to je v tom, že sice máme nulovou toleranci, ale kontrola žádná. Ani drog, ani alkoholu, ani rychlosti. V Americe vám za překročení rychlosti 3x seberou řidičák a musíte znovu do autoškoly. Tady se nehody svedou na seniory. Nesmíte jet moc pomalu ( to je podle předpisů)

Heinz
Heinz
10 měsíců
Reply to  Dagmar

Přesně tak.

Hana
Hana
10 měsíců

Myslím si,že nejvic něho dělají mladí,nedodržují rychlost a jezdí jako páni silnic,proc mají vše odnáší senioři?

Zdeněk Tomeček
Zdeněk Tomeček
10 měsíců

Proč někdo neudělá statistiku kolik je v určité věkové kategorii řidičů a kolík zavinili nehod, myslím že důchodci to určitě nejdou,a takové kydy co tu píšete si nechte od cesty 😪

Jiří Korec
Jiří Korec
10 měsíců

Štěpánková,zkuste terorizovat nepřizpůsobivé a důchodcům dejte pokoj.Lituji Vaše rodiče , že se jim podařilo vychovat takovou,sociálně slabou, osobnost.
Začněte psát o tom,kolik vláda dává příspěvků nemakačenkům a pijavicim, přisátých na státní rozpočet.
Pak si můžete zjistit,kolik nehod zaviní mladí řidiči, oproti těm starým.
Pak se nemůže stát, že hlava neví,co dělá pusa.

Ivana
Ivana
10 měsíců
Reply to  Jiří Korec

Přesně! Už neví co si na lidi vymyslet jak z nich jen co nejvíce vytáhnout peníze!A co dělají ti nahoře?Jen si přidávají na platech! Pryč s touhle vládou!!

Jiřina Karasová
Jiřina Karasová
10 měsíců
Reply to  Jiří Korec

Mladí to kalí přes obec stovkou, mají pocit, že důchodce, který dodržuje předepsanou rychlost, je zdržuje, přednost na přechodu zásadně nedávají a většina nehod je způsobena jejich nekázní, ne důchodci. Motorkáři přicházejí o život naprosto zbytečně a nemohou za to důchodci, ale jejich idiotská jízda v nezřízené rychlosti klidně přes obec i ve stoje, na přechodu předjíždějí auta, která vám náhodou zastaví. Pak se rozplácnou o strom a může za to samozřejmě ten ubohý strom Bordel dělají na silnici ti mladí. A ještě snížíte věk?

Jiří
Jiří
10 měsíců

Lžete, pokud mě někdo nepustí na přechodu pro chodce, tak je to většinou starý člověk, člověk ve středním věku a žena za volantem, mladí mě pustí vždy (to jen z mých zkušeností). Pokud budeme ze statistiky počítat kolik je seniorů, kolik jich aktivně jezdí, tak mají velmi vysokou nehodovost v %. Lze dohledat na netu. A ano, jsem pro přísné zdravotní prohlídky a přezkoušení schopností od určitého věku. A blížím se věku seniorů, takže se mě to za chvíli bude týkat, i přesto jsem pro.

Jiřina Karasová
Jiřina Karasová
10 měsíců
Reply to  Jiří Korec

Máte naprostou pravdu.