Jedním z velkých témat dneška je to, zda a jakým způsobem by měli mít senioři možnost řídit motorová vozidla. Dnes je situace taková, že si řídí prakticky každý, kdo chce, a to i ve velmi pokročilém věku. Výjimkou nejsou šoféři starší 90 let.
Případy jsou jednoznačné
Lidé si však všímají toho, že právě tito řidiči stále častěji způsobují skutečně závažné nehody. Je tam hned několik rizikových faktorů, jako je ztráta orientace, nedostatečná pozornost, případně určitá akutní událost. Představte si přitom, že takový řidič jede po okresní silnici, kde se s protijedoucími vozidly míjí skutečně natěsno. Stačí jeden chybný manévr s volantem a je zaděláno na obrovský problém.
Výjimkou nejsou ani řidiči v pokročilém věku, kteří jezdí v protisměru, a to klidně i na dálnici. V nedávné době takto 89letý řidič ujel přibližně dvacet kilometrů, aniž by si celou dobu všiml, že se ho snaží zastavit hlídky. Takový člověk zcela jednoznačně neměl za volantem co dělat.
V rámci Evropské unie už se diskutuje o tom, že by se výrazně rozšířily kontroly řidičské způsobilosti v pokročilém věku, což by mohlo obnášet i určité dodatečné testy, které by byly vázány na prodloužení řidičského oprávnění. Lidé by je museli absolvovat po 70. roce věku. Ovšem než se vše schválí, bude to trvat ještě poměrně dlouho.
Nemusí jet perfektně
Jedna věc by se ale dala udělat poměrně rychle. Předně by stát měl spustit kampaň, ve které by upozorňoval na rizika spojená s řízením ve velmi pokročilém věku. Měl by pomoci lidem porozumět tomu, že to už nemusí být dobrý nápad.
Čtěte také: A je to tady. Stát sebere důchodcům v Česku peníze. Stane se tak poprvé v historii
Zároveň se nabízí, aby senioři svá vozidla označovali speciálním znakem. Mohla by to být například samolepka s velkým viditelným S. Stejně jako svá auta označují začátečníci, kteří tím žádají o určitou míru shovívavosti, mohli by takto činit právě i důchodci, aby řidiči kolem nich viděli, že si musí dát větší pozor a předvídat všechno možné. Na taková auta by se potom ostatní například tolik netlačili. Je to jen maličkost, ale mohla by přinést hodně pozitivního.
Foto: Shutterstock
Dokud někdo neudělá statistiku, kolik nehod zavinili řidiči toho či onoho věku, je to na úrovni, řečeno se Škvoreckým, “soudruzi, které kouříce pod Lipou iskutuji o problémech veřejného zájmu”.
Do té doby to budu brát jako ateismus nejhrubšího zrna. Howgh.
F -jako feťák
Nejvíce mne durdí, šoféři, kteří neví, nač je páčka pod volantem na levé straně. A nebo se jím “zapne” s otočením volantu. A jak budou svá auta označovat řidiči pod drogama, či alkoholem??
Prosím vás, takový článek může napsat jen člověk, který situaci v dopravě vůbec nerozumí! Takový bláboly. Ať pisatel napíše procentuelně kolik která věková skupina skupina řidičů způsobí různé dopravní přestupky a nebo dokonce vážné dopravní nehody. Možná by se autor článku i divil, protože podle toho co tu píše za nesmysly zůstává spíše otázkou jak je možné zveřejňovat takové blbiny.
A ti zfetovaní zobáci budou označeni jak? Každý týden je v médiích článek o nějaké jejich nehodě, kdy zabili nebo zranili nevinné lidi.
Hlavně by se měli označit ženy, nejhorší skupina.
Doporučuji především zavést povinné označení M – magor, případně MM – Maxi Magor , to velkým červeným písmem!
Přesně tak, a nebo S- smažka
Souhlasím, chráněná skupina. Přesto každý jsme jiní. Já v 80 letech závodil a chodím na kondiční jízdy do LIBROSU. Od roku 1969 jsem neměl žádnou nehodu.
Jsem držitelem nejvyššího vyznamenání Kavalír silnic a vyznamenání za záchranu života od ministra vnitra Sokola.
Aha tak na ji na auta než seniorská se ti blázni tlačit mohou ? To je teda logika, asi hodná autorky. To že řidiči neudržují rozestupy a jedou například 5 metrů za jiným autem ve stovce na dalni či by měli být trestáno a ne vychvalovano
A co takhle označit písmenem třeba M mladé řidiče, tj např. do 5let od získání řidičáku, nebo do najetí 50tisic km, písmenem N ty, kteří už nehodu zavinili a dalo by se vymýšlet dál. Na to paní redaktorka nepomyslela??
Krása, opravdu někteří řidiči na silnici nepatří, ale o věku to je jen částečně. Je mi 70 let, jezdil jsem i BOAS, a nemám zatím žádné problémy. 2 mil km bez nehody. Ovšem proč bez nehody: umím číst rytmus dopravy; mám vycvičenou empatii, tzn. vím předem co mohu od “kouzelníka” přede mnou čekat; jezdím maximálně na 80% svých možností a zkušenosti; a přes to všechno se objeví blbec, který si myslí, že mu všichni uhnou. Když takového osla vidím v zrcátku, jdu na krajnici a zpomaluji. Zkuste to. Ano musíte zakousnout svou profesionalitu, ale po 55 letech na českých silnicích… Číst vice »
Souhlasím s vámi. Dalo by se vymyslet mnoho dalších označení pro různé kategorie nebezpečných řidičů.