Silniční doprava prochází neustále přísnější regulací a omezuje se například to, co mohou řidiči za volantem dělat. Zatímco v minulosti nebylo výjimkou mít u ucha mobilní telefon a při řízení telefonovat, dnes je to považováno za velmi vážný prohřešek. A nikdo to již nezpochybňuje, protože většina lidí uznala, že něco takového skutečně odvádí pozornost.
Starších řidičů přibývá
Kolem starších řidičů se však neustále našlapuje velmi opatrně. Je to pochopitelné. Nikdo nechce seniorům říct, že od této chvíle už za volant nepatří, protože jsou tam nebezpeční sobě i svému okolí. V tomto směru se ale bude muset něco odehrát.
Důvodů je celá řada. Předně je tu skutečnost, že populace stárne do stále pokročilejšího věku. Zatímco dříve byli osmdesátiletí lidé za volantem velkou výjimkou, dnes se postupně stávají spíše standardem. A ze statistik vyplývá, že spolu s tím přibývá i nehod způsobených právě seniory a jejich nepozorností.
Nejde o žádnou ostudu. Stáří je nezastavitelné a svým způsobem spravedlivé pro každého. Postupem času ochabují reflexy, mozek už nefunguje tak, jako dříve, člověk se jednoduše zpomaluje a nedokáže se rozhodovat s takovou grácií jako dříve.
Jistě, stále je to velmi individuální. Někteří lidé mohou být v sedmdesáti letech naprosto čilí a bez problému řídit, další už mají ale problémy sami se sebou i v běžném životě, a přesto by chtěli usedat za volant. Těm je ale třeba říct, že to není možné.
Odebrání řidičáků, případně testy
Určité síto probíhá už dnes, kdy jsou to lékaři, kteří by měli dát případný podnět k odebrání řidičského oprávnění. Reálně to ale příliš nefunguje a podobných případů je velmi málo. Rozhodně méně, než by bylo potřeba.
V úvahu tak připadá několik možností. Jednou z nich ne pevná věková hranice, nad kterou by už nikdo řídit nesměl. Nabízí se třeba 75 let. Pokud by jí někdo chtěl překročit, musel by prokázat, že je za volantem stále bryskní jako za mlada, kdy mu byl řidičák přidělen. Znamenalo by to zřejmě jednoduše nové zkoušky.
Pro dotyčné by to bylo pochopitelně nepříjemné, ale šlo by o spravedlivé pravidlo, které by bylo pro všechny stejné. Nad úrovní řidičských kvalit ve starším věku jednoduše nelze přivírat oči, obzvlášť když jde o stále palčivější otázku.
Komentář Petra Vavrenky. K sepsání ho vedly dva nedávné zážitky na silnicích, kdy jednání starších nepozorných řidičů jen s velkým štěstím neskončilo velkou havárií.
Foto: Shutterstock
Říká se, že nejlepší je prevence. Policajta za celý den nikde nevidíte. Kdyby sem tam hlídali u supermarketů, tak by denně vybrali hodně řidičů, kteří nemůžou řídit. Jsou mezi nimi i důchodci, ale hlavně mladé ženy a hlavně cikáni. Ti si jezdí všude, jak se jim zachce.
Myslím, že rozhoduje zdravotní stav a povinné lékařské prohlídky od 65 let. Nemůžete házet všechny do jednoho pytle.
To je směšné, protože do 65 let (zatím) musíme pracovat – pak se z nás najednou stanou senioři, které je nutno testovat – do té doby zdravotní stav člověka asi nikoho nezajímá…
Mezi řidiči se hravě najde spousta lidí, kteří to evidentně nemají v hlavě v pořádku a na testy je nikdo nepošle – mladí, staří, muži, ženy – je to fuk – cvoci jedna radost.
To jsou zase zbytecné starosti!!! Chci vás vidět, jak se vzdáváte v 75ti letech možnosti si dojet do města na nákup. Tyhle věci hlídají lékaři. Senioři chodí na povinné prohlídky, to nevíte? Sama jsem byla svědkem, jak lékař vysvětloval dědovi, že už nemůže za volant. Pokud je někdo na silnici nebezpečný, jsou to mladí kluci se silnými auty. Dopravní předpisy jsou jim k smíchu, jezdí zdrogovaní – TAM zaměřte pozornost!!!
A co takhle prohnal kafilerii, stát ušetří i na důchodech ! Se tady někdo po ! 😉
Takže staří lidé sebrat řidičák ale alkoholicí za volantem nic. Co takhle testy a prokázat, že už nechlastají a neberou drogy před jízdou. Zajímala by mě statistika kolik DN způsobí důchodci za rok . A kolik za rok způsobí DN pod vlivem alkoholu a drog a řízení pod vlivem. DN a řízení pod vlivem alkoholu a drog nikoho nezajímá jen důchodci ano. Nejsem důchodce ale tyto nápady prý chytrých lidi už mě s…u. Zase někdo kdo se chce zviditelnit.
Je zajímavé, že redaktora P. Vavrenku “donutily” k napsání tohoto diskriminujícího článku pouhé dva alarmující případy, ale nechává jej klidným mnohem větší počet dopravních přestupků a nehod spáchaných mladšími řidiči. Že by skutečně šlo o snahu se více zviditelnit ?
Přesně, souhlasím.
A kdo ty lidi bude vozit?? Na službu Taxi těžko budou mít peníze.. Starý člověk potřebuje nakoupit a občas odvést k lékaři… Tato diskriminace bude pro ně těžká.. Já bych doporučila nechat je na silnici, ale upozornit ostatní řidiče třeba Z, tak jak to mají řidiči začátečníci..
Jednoho, takového jsem potkal před týdnem. Chlap 74 let a v zatáčce vyjíždí z krajnice (houbař) a k tomu se ještě otáčí do protisměru. No jak to asi dopadlo, já auto v servisu (škoda cca 200tis) a on auto na odpis (nemá ani havarijní pojistku). Naštěstí se mačkali jen plechy, kosti zůstali celé
To jste asi nejel podle předpisů, když jste nedokázal nehodě předejít!?
Potkal jste jednoho důchodce a zapomínáte na to, že to dělají i mladší řidiči mohu říci dost řidičů. Někdy to dopadne dobře někdy špatně. Nevím kolik je vám let,ale vzpomeňte si někdy až uděláte chybu na silnici. Nyní jste rozhořčen jelikož do Vás naboural důchodce. Vzpomeňte na řidiče pod vlivem .
A nejen pod vlivem drog apod. – taky pod vlivem pocitu – mám nové rychlé auto = jsem skvělý řidič a můžu všechno…
Co to je vyjíždí z krajnice?
Jó, klidně. Já se pak nechám vozit, ale budu platit jen za naftu, za nic víc.
Rozhodně nezaplatím taxikáři plnou výši, to ať mu zaplatí ten, kvůli komu přijdu o ŘP a nebo stát 😡
Pracovat máme třeba do 90….na to jsme dobrý, ale na řízení auta ne……🙈🙉
Je mi 71,celý život jsem jezdil i s autobusem, najeto okolo 2 mil. km bez nehody. A teď nám bude nějakej Vavruška kázat rozumy? Kolik je vám let a kolik jste toho najezdil be nehody?
Tento web je z kategorie humor, neberte redaktora vážně.
Též koukám jak péro z gauče jaké rozumy má p. Vavruška. Také bych rád věděl, kolik mu je let a kolik km najezdil. Též jsem jezdil, jako řidič z povolání. S testy bych nesouhlasil, ale instruktorovi předvést jizdu s vozidlem při hustém provozu i mimo něj. Je to můj názor.
Každý má právo na svůj názor. P. Vavrenka chce hromadně trestat za věk. Plošné tresty byly zakázány na vojně, proč se Vavrenka nezaměřuje na statisticky nejnebezpečnější skupinu?
Takže,do 65 let může pracovat jako řidič z povolání,jezdit kamionem,po celé Evropě.kazdych, pět let psychotesty každý rok skoleni řidičů a po odchodu do důchodu sebrat řidičák protože je najednou neschopného řídit
Klidně bych udělal test z rychlosti reflexe . Mohu říci , že mladí jedou jak pominutý , aby si sedli o minutu dříve. Jedou tzv. na kufru , bliká ze zadu , uhni já jedu. Tam je potřeba se zaměřit . Stačí se podívat na statistiky . Jezdím 56 roků, zatím bez nehody.