Dlouhou dobu se obchodní řetězec s nábytkem Ikea těšil u Čechů obrovské popularitě. Dokonce takové, že ostatní prodejci nábytku měli velké problémy mu konkurovat a pravidelně v žebříčcích prodejů i obliby končily s velkým odstupem za ním.
Nízké ceny jsou pryč
Pro mnoho lidí je Ikea jednoduše synonymem pro prodejce nábytku, a když už něco do domácnosti potřebují, vyráží to koupit právě sem. Svůj díl na tom dlouhodobě měly také poměrně nízké ceny. Lidé často nechtěli nic složitého, ale účelného, a to zde našli a zaplatili také adekvátní částku, nic přepáleného.
To se však v posledních letech začalo měnit. Ikea se jednak dostala do problémů s dodávkami a pak také začala významně zdražovat. Odůvodňovala to rostoucími náklady, které jsou globální.
Jak se ale ukazuje, ne všude zdražuje stejně. V neprospěch společnosti hraje to, že její výrobky jsou všude na světě velmi dobře srovnatelné, protože jsou pro všechny trhy stejné. Podle serveru Seznam Zprávy bylo přitom zjištěno, že v sousedním Polsku jsou stejné výrobky stojí skutečně výrazně méně.
Jeden ze zákazníků si například zkusil v internetovém konfigurátoru Ikea sestavit skříň, kterou potřeboval. V českém eshopu mu vyšla cena 38 tisíc korun, což už je na průmyslově vyráběnou skříň skutečně hodně. Lidé byli v tomto obchodním domě zvyklí skříně nakupovat podstatně levněji. A podle všeho to jde. Stejně poskládaná skříň by totiž v Polsku stála pouhých 16 tisíc korun. Potenciální úspora, pokud by se zákazník vydal pro skříň do Polska, tak činí 22 tisíc korun. To už je jedna výplata.
Zkouší, co Češi vydrží
Bohužel, nejde zdaleka o výjimku. Jednoduchý pohled do eshopů obchodního domu v Česku a v Polsku ukázal, že ceny se dramaticky liší. Stejné výrobky jsou v Polsku minimálně o desítky procent levnější. A jde i o drobnosti. Například oblíbený květináč Fridfull stojí u nás 149 korun, zatímco v Polsku ho můžete mít v přepočtu za 82 korun.
“Od naší minulé návštěvy v loňském roce to tu neskutečně zdražilo. Jsem zklamaná. Dříve jsme sem jezdili rádi, vždycky jsme něco pořídili. Ale za tyhle ceny opravdu ne,” říká paní Lída, která se v Ikea na Černém mostě procházela se svým manželem.
Je docela možné, že Ikea zkouší český trh posunout ve své hierarchii výše. Zatímco dříve se snažila zaujmout cenou, teď může sklízet ovoce, protože Češi si na vyšší ceny postupně zvykají. Je ale otázkou, zda to nepřehnala.
Foto: Shutterstock
Jj.Už to není co bývalo.V Německu mají na něco i víc než poloviční ceny,prý dražší doprava k nám.Už tam nenakupuji.To není jen v IKEA..Skoro všechny řetězce nás berou na hůl…
Řetězce nás braly na hůl vždycky – stačilo se zamyslet nad jejich “akcemi”.
To zboží “v akci” totiž v podstatě slevněné nebylo…
Když chci něco účelného, nepůjdu do Ikei, ale nechám si to vyrobit u stolaře – podle svých představ, potřeb a na míru.