Začíná z toho být skutečně celospolečenské téma. Mnozí řidiči se totiž pozastavují nad tím, jak je možné, že do provozu vyjíždějí lidé, kteří už se v něm příliš neorientují. Jde zejména o seniory v pokročilém věku. I ti dnes ale mohou bez větších problémů řídit.
Mnozí jezdí špatně
Bohužel to nezřídka končí tak, že způsobí skutečně závažnou nehodu, které se přitom dalo předejít. A to tak, že už tito jedinci dávno neměli mít řidičské oprávnění. Ovšem současný model regulace je v tomto ohledu velmi slabý a málokdy se dostane ke slovu tak, jak by měl.
O celé věci se nedávno diskutovalo na sociálních sítích, a to s odkazem na závažnou dopravní nehodu u Tachova, kterou zavinili 90letý řidič. Bohužel to bylo fatální pro jeho spolujezdkyni. “Tohle čtu pomalu obden a nezlobte se na mě, ale nepřijde mi v pohodě nechat řídit devadesátileté,” komentovala to Jana Dubová.
S takovým pohledem se diskutující veskrze shodli. Sami potom přidávali další a další případy, kdy senioři nezvládající jízdu způsobily závažné nehody. Často jezdí na dálnici v protisměru, případně si spletou brzdu s plynem. Jeden z diskutujících potom přidal příhodu, jak si devadesátiletý člověk šel kupovat nové auto. Prý na tom byl dobře a dalo se s ním mluvit, ale řidičské schopnosti už byly takové, že by zasluhoval na místě odebrat řidičák. Namísto toho odjel s fungl novým vozem.
Hledání alternativy
Problémy v tomto směru ale vidí i Evropská unie, která chystá celoplošný zásah. Cílem je totiž to, aby se v roce 2050 na evropských silnicích jezdilo zcela bez fatálních nehod. To částečně odpracuje pokrok ve vozidlech, ať už materiální nebo v podobě autonomního řízení, ale na druhé straně to asi nepůjde bez toho, aby se určité skupiny v provozu omezily.
Ostatně, je tu i limit na spodní věkové hranici, tak proč by nemohl být na té horní, že? Zatím to ale nebude tak, že by vám v určitém věku byl odebrán řidičák. Ovšem po 70. roce věku budete muset jasně prokazovat, že zvládnete řídit vozidlo se vším všudy. Při pochybnostech už vám nebude řidičské oprávnění prodlouženo.
Čtěte také: Spoustě Čechů v roce 2024 sníží důchod. Berou už moc peněz, tak jim to zkrouhnou
Spolu s tím je ale třeba také myslet na vybudování služeb, které by senioři mohli využívat jako náhradu. Samozřejmostí by měla být bezplatná jízda v autobusech, vlacích a dalších způsobech veřejné dopravy. V úvahu připadá také významné cenové zvýhodnění taxi služby pro seniory. Jejich jízdy by mohl dotovat stát.
Foto: Shutterstock
To je taková blbost, jako, že řidičák si budou moci udělat mladí před tím než dosáhnou 18 let. Pravdou je to, že jeden starý občan způsobí dopravní nehodu a je z toho humbuk. A to, že mladý klidně v 50sátce předjíždí přes plnou čáru, na dálnici jede místo 130km 170km nikomu nevadí. Porušování předpisů je pro ně prostě normální . A to nemluvím o UA, kteří je porušují taky a policie je v klidu.
Než pan odborný redaktor napadne důchodce, mohl by si zjistit kolik dopravních nehod důchodci za celý rok způsobili. Ve statistice se totiž také uvádí věk osoby, a asi se budeme velice divit, o kolik procent v republikové statistice jde. To, že jeden 90tiletý občan způsobili závažnou nehodu, nemůže být důvod pro odebírání ŘP všem starším lidem.