Dosud to byla výkladní skříň českého průmyslu, na kterou mohl být každý Čech po právu hrdý. Společnost Škoda Auto v minulých letech jela jako dobře namazaný stroj, kterého se jakékoliv problémy prakticky netýkaly, a neustále navyšovala výrobu i prodeje svých vozů, jež oceňují lidé v celé Evropě i po světě.
Miliony neodpracovaných hodin
Několik po sobě jdoucích krizí však způsobilo, že i tento dosud neohroženě jedoucí stroj se nakonec zadrhl. Zatím to ještě není dramatické, ale začíná být jasné, že Škodovka směřuje do nejobtížnějšího období své moderní historie. Upozorňuje na to vedení firmy a pociťují to už i zaměstnanci.
Tématu se věnuje článek v nejnovějším vydání týdeníku Škodovácký odborář. Ten upozorňuje na skutečnost, že automobilka čelí sérii krizí, které pouze přibývají a nekončí. Je jich stále více a překrývají se.
V důsledku toho podle předsedy škodováckých odborů Jaroslava Povšíka vznikly v součtu už miliony neodpracovaných hodin. Ty sice byly zaměstnancům proplaceny, ale je otázkou, jak dlouho něco takového bude možné udržovat.
Zaměstnanci se bojí o práci
“Tato situace u některých zaměstnanců začíná vést k obavám o práci,” uvádí odborářský týdeník. Ten cituje také člena vedení Škody Auto Michaela Oeljeklause, který upozornil na skutečnost, že firma čelí drahému plynu a navíc jeho možnému nedostatku. To označil za skutečně velký problém, jaký firma ještě nezažila. Naznačil, že pro firmu by bylo hodně velkou komplikací, kdyby docházelo k nějaké formě přerozdělování nedostatkového plynu. To by znamenalo, že by se musela výrazně omezit výroba.
Plynový problém se přitom v koncernu Volkswagen, kam Škoda patří, řeší i na centrální úrovni. Před několika dny vydala agentura Bloomberg článek, ve kterém cituje zástupce automobilky, podle které se uvažuje, že by výroba z Německa, České republiky nebo Slovenska mohla být přesunuta do jiných zemí, které mají plynu dost. To by pro tuzemskou Škodovku znamenalo znatelnou ránu.
Foto: Shutterstock