Obchodní řetězec Lidl je rád průkopníkem v rámci nejrůznějších trendů. V poslední době dělá mnohé ve jménu udržitelnosti životního prostředí, jak se dnes ostatně sluší a patří. Co by však na západě zákazníci kvitovali s nadšením, nevzbuzuje v našich luzích a hájích zrovna pozitivní ohlas, ba právě naopak.
Trend je jasný
Lidl se s velkou pompou pochlubil, že bude k zásobování používat elektrokamiony. Podle řetězce jde o ideální volbu pro dopravu zboží v městském a už tak hodně znečištěném prostředí. Právě v okolí Prahy má být k zásobování používán plně elektrický kamion Mercedes Benz.
Nejde přitom o jediného dodavatele elektrokamionů, kterého bude Lidl využívat. Již dříve oznámil spolupráci se společností Volvo, která mu bude dodávat vozy na elektrický pohon. I díky tomu by společnost měla do roku 2030 snížit své provozní emise o celých osmdesát procent, což není vůbec málo.
Na sociálních sítích však zákazníci reagují, že jde stejně o pokřivená čísla, protože výroba elektřiny, která se pro provoz těchto kamionů bude používat, je sama o sobě nečistá. Ostatně, v poslední době se k její výrobě opět používá uhlí. Padla slova o tom, že i elektromobily mají výfuk, jen ne přímo na vozidle, ale v elektrárně.
Budou prázdné regály?
Někteří zákazníci se nicméně obávají toho, aby to Lidl s elektrifikací své logistické flotily nepřehnal a nedošlo to třeba tak daleko, že by zkolabovaly dodávky zboží. Lidé jsou k podobně velkým změnám skeptičtí a určité zkušenosti jim dávají za pravdu. Jak rychle může zkolabovat zásobování obchodů, se ukázalo například ve Velké Británii, byť tam byly důvody odlišné a spojené zejména s nedostatkem pracovních sil.
“V Lidlu budou prázdné regály, protože jim zkolabuje zásobování,” uvedl jeden ze zákazníků, kteří tomuto modelu nevěří. Další potom poukazovali na dlouholetý nešvar Lidlu, který nakupuje zeleninu a ovoce z celého světa a vozí ji do Česka. Kdyby preferoval místní dodavatele, ušetřil by emisí dost možná ještě více.
Foto: Shutterstock