Potraviny jsou dnes velmi ožehavým tématem. Velkým problémem jsou jejich rostoucí ceny, kdy takové tempo vůbec nepamatujeme. Nezdá se přitom, že by zdražování na tomto poli mělo přestat, ba právě naopak.
Další selhání
Výrobci a prodejci na druhou stranu vědí, že ceny nemohou zvedat donekonečna. Bohužel si tak stále více pomáhají nepříliš férovými metodami. Dochází například ke zmenšování balení, případně přiznanému snižování kvality, o kterém se však lidé nedozví, pokud si nepřečtou složení.
Jenže pak jsou tu i případy, kdy se výrobek tváří jako stále stejně kvalitní, jenže ve skutečnosti takový není. V posledních letech s tím má velké problémy obchodní řetězec Lidl, a to v rámci svých privátních značek. Státní zemědělská a potravinářská inspekce opakovaně upozorňuje, že zejména jeho masné výrobky nesplňují to, co deklarují.
Nejnovějším případem je oblíbená konzerva Maďarský guláš, která se prodává pod privátní značkou Pikok. Kontrola odhalila, že výrobek opět neobsahuje tolik masa, kolik by měl. Správně v něm má být po 31,25 % hovězího a vepřového masa, dohromady tedy 62,5 % masa.
Masa jen pomálu
Rozbor v laboratoři nicméně ukázal, že od toho má konzerva skutečně daleko. Ve skutečnosti obsahovala jen lehce nadpoloviční (50,3 %) podíl masa, což je o celých 12,2 %.
Kontrolován byl Maďarský guláš s datem minimální trvanlivosti do 29. května 2025, který vyrobila česká společnost Whalley. Jde však o privátní značku Lidlu, takže za kvalitu ručí právě on. Je přitom otázkou, zda jsou či budou ostatní šarže v pořádku. V Lidlu se totiž stává, že se pochybení objevují několikrát u jednoho a toho samého výrobku.
Foto: Shutterstock