V minulých týdnech se v České republice opět rozjela debata o tom, jakou vlastně používají obchodní řetězce strategii v prodeji zeleniny a ovoce. Ta v regálech zdražuje podobně jako jiné potraviny, přičemž se teď ukázala, že české sklady přetékají ve švech. Že prý řetězce od místních farmářů nenakupují a raději vozí zde běžně dostupné plodiny z daleké ciziny.
Zelenina ze všech koutů světa
Bizarním případem se potom ukázala být zejména cibule, která byla dovážena až z Nového Zélandu. Musela tak urazit tisíce kilometrů, a to v době, kdy se hovoří o nutnosti omezit třeba cestování letadlem kvůli klimatické změně.
Agrární komora České republiky potom poukázala i na další běžné případy. Brambory se například běžně dovážejí z Francie, jablka z Chile, mrkev z Itálie, rajčata z Nizozemska a česnek ze Španělska. To vše přitom čeští pěstitelé řetězcům nabízejí v prvotřídní kvalitě. Jenže často za lehce vyšší cenu, než za jakou jsou k mání produkty ze zahraničí. Obchodní řetězce se pak řídí pouze logikou peněz a objednají vždy to, co je nejlevnější, aniž by se nad tím více zamýšlely.
Lidé se tak teď začali ve větší míře zajímat o to, odkud zelenina nebo ovoce, které kupují, pochází. Sami totiž nechtějí kupovat plodiny z druhého konce světa a přispívat tak k likvidaci českého zemědělství nadnárodními řetězci.
Trik obchodníků
Ty by pochopitelně mohly zareagovat příkladně a přehodnotit svou nákupní strategii. Namísto toho se však zřejmě rozhodly v ní pokračovat a pouze znepřehlednit situaci pro zákazníky. Na sociálních sítích se tak objevily příspěvky od zákazníků, kteří si všimli, že některé řetězce u cenovek na regálech přestaly uvádět zemi původu a upozorňují, že je k nalezení až na obalu.
Podle Agrární komory ČR jde o obchodní řetězec Lidl. Právě on byl tím, kdo prodával cibuli z Nového Zélandu. To už si přitom na cenovce nepřečtete, údaj o zemi původu byl odstraněn. Mělo by být možné ho dohledat na balení, kde jistě bude uveden malým písmem v nepřehledné grafice. Málokdo si přitom může dovolit země původu tímto způsobem kontrolovat u veškerého ovoce a zeleniny, které kupuje.
Foto: Shutterstock
Jde hlavně o to, že většina Čechů ty české výrobky nechtějí, protože jsou trošku dražší. Tak se řetězce chovají dle většiny zákazníků. Můžete si za to sami.
Pak na to doplácíme i my rozumní.
Zdravím , nechápu proč lidé stále kupují ovoce zeleninu v řetězcích, už dva roky nekupuji , nedá se to jíst, Češi už zapomněli jak ovoce a zelenina chutná, hlavně že je ve slevě, můj děda by takovouto kvalitu nedal dobytku , jim jen co si vypěstuji, vím každý nemá tu možnost ,já také nepěstují haldy a všeho , ale pořád se dají nasbírat v přírodě jablka , hrušky, špendlíky atd , někteří zemědělci také prodávají, šťávy si dělám z bezinek a jiné, dokud to budou lidé stále kupovat nic se nezmění ale to už se říká léta , proto nikoho… Číst vice »
Všechny řetězce stejný.Nevím který je český,asi žádný.Těm je to jedno, že český zemědělec nebude mít co žrát.Holt EU se rozhodla,že české zemědělství zničí a taky se jim to pomalu daří. A vláda pana Fiali jim neustále leze do prdele.
Ne. Akorát lidé české výrobky nechtějí, protože jsou držgrešle a pak na to doplácí i ti, kteří by je chtěli. SPDďáci a Aňáci, kteří nekupují české plodiny, protože “jsou moc drahé” ničí naše zemědělství. Ve skutečnosti pracují v prospěch cizáků.
Voliči pana Fialy chtějí podporovat českou ekonomiku, a i když mohou tak české plodiny koupí.
Vy pořád mluvíte o Lidlu a teď se byli s manželem v Albertu a v době, kdy v Čechách je okurková sezóna v plném proudu prodává Albert salátové okurky
z Chorvatska za 24,-Kč a kdybych chtěla koukat dál tak bych toho našla spoustu a mě jen v Albertu a Lidlu, ale i v jiných řetězcích.Jemi z toho blivno 😔
V tom s vámi souhlasím, pořád hází špínu jen na Lidl,ale takto to praktikují úplně všechny řetězce!