Majitel restaurace hledal servírku. Stát mu napálil obří pokutu. Podpora podnikání po česku

Ačkoliv se stát neustále ohání hesly o tom, jak podporuje podnikatele, ve skutečnosti jim obvykle akorát hází klacky pod nohy. Naprosto neuvěřitelný případ se teď odehrává v Českých Budějovicích. Upozornila na něj Česká televize.

Hledáme ženu

Tamní restaurace Zlatá Hvězda si dala za okno jednoduchý inzerát, že hledá servírku. Jejího majitele Jana Dobiáše ani v nejmenším nenapadlo, co tím vyvolá za reakci. Nad textací inzerátu zřejmě ani nijak zvlášť nepřemýšlel a prostě napsal servírka, zřejmě proto, že se mu na pozici obvykle hlásí ženy.

To se ale nelíbilo místnímu inspektorátu práce. Diskriminace podle pohlaví je totiž protizákonná, a tak každý inzerát musí být koncipován tak, aby zohledňoval jak muže, tak ženy.

Pravdou ale také je, že to je poměrně nesmyslné nařízení, které v současné době dodržuje jen málokdo. Lze si přitom jednoduše představit, aby inspektorát podnikatele pouze vyzval k nápravě, nikoliv rovnou uděloval vysokou pokutu.

Foto: Shutterstock

No a co?

Pro Jana Dobiáše zjevně nejde o principiálně věc. Když se o prohřešku dozvěděl, inzerát změnil. Teď už hledá neutrální “obsluhu”. Proti rozhodnutí úřadu se odvolal, avšak to bylo zamítnuto. Pokutu má uhradit i tak, což však odmítá a spor hodlá vést dále.

Na sociálních sítích se potom lidé podivují nad tím, kam jsme to dopracovali. Jde přeci o soukromý podnik a jeho majitel má právo se rozhodnout, koho chce zaměstnat. Pakliže si chce dobrovolně omezit zájemce o práci, je to přeci jen jeho věc.

Další potom poukazují na skutečnost, jak to dopadne. Firmy si sice dají neutrální inzerát, ovšem nakonec přijmou stejně toho, koho chtějí. A v tom jim už nikdo zabránit nemůže, ledaže by byly nastaveny kvóty na muže a ženy na každém pracovišti.

Ve výsledku tak dochází pouze k plýtvání časem nejen na straně majitele, ale i na straně uchazečů, kteří se budou na pozici hlásit.

Foto: Shutterstock

Autor: Tereza Vávrová

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Dlouhodobě se zajímá o spotřebitelská a ekonomická témata, která mají vliv na životy lidí. Prošla řadou médií, kde získala velké množství zkušeností o tom, co je opravdu důležité.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš
Tomáš
1 rok

Jedno známé rčení říká, že nic není staršího, než včerejší noviny. O tomhle informovala česká média zhruba před půl rokem.