Aktuální energetická krize stále z větší části bublá pod povrchem. Jednotliví dodavatelé sice rychle mění své ceníky, a to výhradně směrem vzhůru, ovšem spousta lidí vlastně zdražení na vlastní kůži ještě nepocítila, a to přesto, že dražší elektřinu a plyn už třeba i čerpají.
Fixace často jen marketingem
Důvodem je pochopitelně to, že se energie zúčtovávají jednou ročně. Mnoho domácností tak teprve tučnou fakturu v příštích měsících obdrží. Zatím nejlépe jsou na tom ale ti, kdo mají ceny energií zafixované za ceny, které platily třeba ještě loni v létě. Ty byly totiž mnohonásobně nižší než ty současné.
Pravdou je, že i tyto fixace jednou vyprší a domácnosti budou muset řešit, co dále. Bohužel ale nejsou výjimkou ani nepříjemná překvapení, kdy někteří lidé žili v dojmu, že mají ceny zajištěné na několik let dopředu, ale teď zjišťují, že tomu tak není. Mohou se tak dostat i do existenčních problémů.
“Před rokem a půl jsem s dodavatelem uzavřela smlouvu na tři roky. Myslela jsem si tedy, že současné zdražování se mě netýká. Ale to jsem si zjevně myslela špatně,” uvedla pro AAzdravi.cz paní Lenka.
Sporné situace
“Dozvěděla jsem se, že mě dodavatel převedl na nový tarif s elektřinou a plynem, kde celkem platím třikrát více než doposud. Plynem totiž vytápím i rodinný domek. Když jsem se ptala, jak je možné, že nemám původní ceny, které byly zafixované, řekli mi, že nic takového ve smlouvě není, že šlo pouze o smlouvu na dobu určitou, ale bez fixace ceny.“
Takové případy bohužel nejsou ojedinělé, jak upozorňuje Energetický regulační úřad. V některých případech na to dodavatel právo má, jindy to ale jen zkouší, což je případ zejména menších firem.
V případě paní Lenky byl bohužel dodavatel v právu, což vyústilo v nedoplatek ve výši téměř sto tisíc korun.
Foto: Shutterstock