Na řidičák nemá být žádný nárok. Je nutné ho některým lidem odebrat nadobro

Ačkoliv si to neuvědomujeme nebo možná raději spíše nepřipouštíme, silnice, obzvlášť potom ty české, nejsou vůbec bezpečným místem, ba právě naopak. Každoročně zde dochází ke stovkám nehod, které skončí smrtí některého z účastníků. Bohužel často těch, kteří nehodu vůbec nezavinili. Toto číslo se přitom přes veškerou snahu nedaří příliš snižovat.

Kritéria jsou benevolentní

Jedním z problémů je skutečnost, že na řidičský průkaz má dnes nárok prakticky každý. Tedy každý, kdo se dokáže naučit na teoretické testy a zvládne jednoduchou praktickou část zkoušky. Následně dostává řidičák bez dalšího zkoumání.

Může rovnou sednout do vozidla, a pokud jde například o člověka, který to nemá v hlavě úplně dobře srovnané, může napáchat velkou paseku, ať už záměrně nebo omylem. Auto se v rukou mnohých stává nebezpečnou zbraní, která je z hlediska možnosti způsobit škody srovnatelná se zbraněmi střelnými. A u nich se nikdo nepodivuje nad tím, že pro použití je potřeba osvědčení od policie.

Něco podobného by se mělo zavést také v případě vydávání řidičských průkazů. Lidé, kteří už ve svém životě v autě několikrát pochybili, by měli na řidičák ztratit nárok navždy. Je totiž pravděpodobné, že pochybí znovu.

Foto: Shutterstock

Problematické odebírání řidičáků

Dnes je možné řidičský průkaz odebrat pouze na určitou dobu, přičemž potom se hříšník znovu může vrátit za volant, a je přitom vlastně lhostejné, zda náhodou nezpůsobil nehodu, při které někdo zemřel.

Mnohem větší opatrnost v případě řidičských průkazů je na místě také v případě starších lidí. Například po požití alkoholu nemůže člověk vůz používat proto, že jeho reakční doba a odhad jsou výrazně snížené. Ovšem u mnoha seniorů toto již bohužel platí automaticky.

Často jsme na silnici svědky jízdy lidí, kteří za volant nepatří proto, že už to jednoduše nezvládají a nestíhají. Jsou dezorientovaní, a přestože už jezdí v podstatě jen na nákup nebo na chatu, mohou napáchat nemalé škody. Osvědčení od lékaře by v tomto ohledu měla být nekompromisní a mnohem přísnější než dnes.

V současné době je možnost řídit automobil považována v podstatě za lidské právo, které se omezuje jen velmi sporadicky. Takto ale zlepšení stavu na silnicích a bezpečnosti nás všech nedosáhneme.

Autorský komentář Anny Štěpánkové

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
4 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Iris
Iris
2 let

Ještě bych dodala, že pokud řídí pán, který má odhadem cca 75 – 80 let, tak většinou jede pomalu, čímž poněkud brzdí provoz – pokud má soudnost, tak se bude snažit jezdit mimo špičku a pro parkování si bude vybírat místo, kam si může pomalu bezpečně najet.
Co ovšem říct na mladé opice, které neumí ani parkovat, ani tankovat, ani bezpečně předjíždět a o plynulosti jízdy si taky mohou nechat jen zdát…

Iris
Iris
2 let

Kdo je to podle vás senior? Z vašich dřívějších článků je zřejmé, že za seniora považujete každého 50+
Podle tohoto měřítka jste vy spratek, kterému teče mlíko po bradě…

Martin
Martin
2 let

Ale to je věc,to napsal určitě méně inteligentní člověk..dám si vem řidičák..škoda,že tě nemůžu potkat osobně

Iris
Iris
2 let
Reply to  Martin

Tyhle moralistické kecy vylezly z pera jakési “matky na mateřské se zájmem o zdravý životní styl” – tož doufám, že chodí pěšky…
Ještě zapomněla dodat, že součástí řidičské zkoušky by měl být IQ test – a vsadím se, že ona by pohořela jako jedna z prvních…soudím podle kvality článků, kterými nás tady oblažuje.
Prý “brát řidičáky všem, kdo jednou pochybili, protože určitě pochybí znova…” tak tohle by mělo platit pro alkohol za volantem. Jinak je to blbost, protože nějakou chybu udělá občas každý…