Řada zákazníků, kteří dříve rádi navštěvovali obchodní řetězec IKEA, dnes tvrdí, že už to tam není jako dříve a častěji se poohlížejí také u konkurence, která dosud oproti tomuto gigantovi jednoznačně ztrácela.
Už to není, co bývalo
IKEA se však do určitých problémů dostala už v minulých dvou letech, kdy jí trápily lockdowny a logistické potíže. Když si lidé na prodejně vybrali nějaké zboží, často zjistili, že vůbec není skladem a bude tam třeba až za půl roku nebo i delší dobu. To se přitom týkalo značného množství zboží, prodavačky neoficiálně hovořily až o polovině veškerého sortimentu.
Sotva se tyto problémy jakž takž podařilo narovnat, jakkoliv i dnes v těchto obchodních domech leccos chybí, už jsou tu další problémy. A ty zákazníky už doslova odrazují. “Dříve jsem sem chodila ráda, byl tu levný a hezký nábytek. V poslední době ale hrozně zdražili a ta kvalita už tomu prostě neodpovídá,” hodnotí paní Dana, když prochází showroomem IKEA na Černém mostě v Praze.
To, co pociťuje, má i jednoduché vyčíslení. Jak uvádí mluvčí společnosti IKEA pro deník E15, po loňském zdražení o přibližně deset procent teď přišla další vlna navyšování cen, která už se však počítá v desítkách procent, a to v průměru.
Brutální zdražení
Některé zboží tak zdražilo třeba o dvacet procent, ale jiné i o polovinu. A to je na tom český trh ještě relativně dobře. Například v Kanadě totiž tento nábytkářský řetězec zvýšil ceny o 110 % a ve Velké Británii o 80 %. V těchto zemích se tak ceny za nábytek v podstatě zdvojnásobily.
Není přitom vyloučeno, že další vlna zdražování nepotká i Českou republiku. Pokud IKEA zjistí, že jsou zákazníci ochotni nakupovat i za tyto vyšší ceny, může je zkusit posunout na další úroveň.
Sám ředitel řetězce už deklaroval, že doba, kdy byly ceny v obchodech IKEA velmi stabilní, už je u konce. To prý v současné době není nadále udržitelné.
Foto: Shutterstock
Už aby to zbankrotovalo