Když se řekne obchodní řetězec, drtivá většina lidí si v českých podmínkách nepředstaví nic jiného než Kaufland, Albert, Lidl nebo Penny. Zkrátka velké supermarkety, které pravidelně navštěvují s cílem udělat tam větší nákup. Reálně největší řetězec je ale znám jen málokomu, respektive si jeho přítomnost neuvědomuje.
Jsou všude
Jde o vietnamské večerky, které rovněž tvoří poměrně jasně dané společenství, v němž lidé nakoupí zhruba vždy to samé, tedy základní potraviny a potřeby. Je kolikrát až s podivem, jak dobře jsou tyto malé krámky vybaveny. Přestože máte pocit, že v nich něco určitě neseženete, nakonec se to tam někde najde.
Dnes už přitom večerky netvoří jen volné uskupení, ale sdružují se pod opravdu velké značky, jako je například Můj Obchod nebo Bala. Druhá jmenovaná má podle serveru Aktuálně už 1250 obchodů, což z ní činí obrovského hráče na českém trhu.
Je přitom zajímavé, že většinu z těchto obchodů provozují právě Vietnamci. Řada českých podnikatelů v tomto byznysu sice dokázala ustát nástup velkých obchodních řetězců, avšak postupně odcházejí do důchodu a nemají žádné nástupce. Platí totiž, že jde o náročnou práci, kdy se sám majitel musí ve velké míře zapojovat, protože prostředky na personál jsou omezené.
Kvalitní služby
Podle dat Svazu obchodu a cestovního ruchu tvoří večerky už de facto největší obchodní řetězec v Česku, protože mají tržní podíl 23 %. O tom se může známým provozovatelům jenom zdát. Například Lidl má 300 prodejen a drží přibližně 16% podíl na trhu.
Ačkoliv na první pohled večerky vypadají jako nezávislé obchůdky, které si něco přeprodávají, ve skutečnosti jsou velmi dobře koordinované a do značné míry centrálně řízené. Využívají už i výhod společných nákupů, jednotného informačního systému a jednotných slev.
Výhodou večerek bývá dlouhá otevírací doba. Nakoupíte zde už brzy ráno, ale také pozdě večer. Otevřeno je přitom obvykle sedm dní v týdnu, a to i o svátcích. Některé večerky se pak specializují na zajímavé speciality z celého světa, které jinde jen tak nekoupíte.
Díky těmto službám si provozovatelé večerek mohou říct o vyšší cenu na jednotlivých produktech. Platí totiž, že lidé sem chodí nakupovat spíše menší nákupy, kde se rozdíl zase tolik neprojeví.
Foto: Shutterstock