Vlastně se to dalo očekávat. Situace na tuzemském trhu s potravinami je mimořádně nevyvážená. Na jedné straně stojí zemědělci, kteří jsou páteří veškeré produkce a kteří by měli dostávat za svou práci zaslouženou odměnu. Na straně druhé jsou však obchodní řetězce, které pouze prodávají a chtějí maximalizovat svůj zisk, což dělají jednak tím, že berou na hůl producenty potravin a jednak tím, že na jejich výrobky potom nastaví zcela neadekvátní ceny, z nichž ovšem zemědělci samotní nic moc nemají.
Muselo to přijít
Neustále slýcháme žehrání Agrární komory České republiky, která dokumentuje případy, jak otřesně se obchodní řetězce v tuzemsku chovají. Pravdou také je, že jsou stoprocentně vlastněny zahraničním kapitálem a nemají k Česku prakticky žádný vztah. Berou to tedy logicky tak, že tu musí vydělat co možná nejvíce a nějakou velkou zodpovědnost nepociťují.
Zemědělci si teď ale uvědomili, že silné karty drží v rukou oni, a stačí jim jen udělat další krok, a to ten, aby si své produkty mohli sami prodávat. Po celé zemi tak v posledních letech vznikají obchody napojené na větší i menší zemědělce či celá družstva. Je tu například obchod Hanácký grunt, který provozuje Zemědělské družstvo Unčovice a kde dostanete všechno potřebné.
Další jdou ale ještě dále. Například Farma Kublák už má rovnou dvě poměrně velké prodejny potravin, které produkuje sama, případně je prodává ve spolupráci s dalšími zemědělci. To už se dá považovat za řetězec, který má navíc značný potenciál růst. Tyto obchody se jmenují Regio Potraviny, což by pro takovou síť, která by mohla mít i franšízovou podobu, mohl být patřičný název.
Chutná to úplně jinak
“Náš záměr byl soustředit regionální výrobce na jednom místě za takové ceny, aby se malému rolníkovi vyplatilo produkt vyrábět. Naši dodavatelé jsou malí, vlastnící jednu nebo dvě kravky či kozy nebo jsou schopni přidávat hodnoty k běžným surovinám tak, aby byly zdraví prospěšné,” uvádí Farma Kublák na svém webu. Tato zemědělská společnost je skutečně progresivní, jelikož už má i vlastní mobilní aplikaci, jejímž držitelům nabízí 10% slevu na prodávané produkty. Tady už jsou skutečně cítit zárodky velmi konkurenceschopného řetězce.
“Chodím k nim do prodejny ve Fryčovicích a jsem moc spokojená. Vlastně už si nepamatuju, kdy jsem naposledy byla v Lidlu. Tady seženu úplně všechno, a navíc ta chuť je zcela nesrovnatelná s tím, co prodávají v běžném supermarketu. Tam máte pocit, že jíte nějakou hmotu, tady ale cítíte opravdovou potravinu. A ani ceny tu nejsou vůbec špatné,” říká na adresu Regio Potravin paní Věra Kánská.
Foto: Regio Potraviny
To jste psali minulé ,že to zabalí a oni pořád fungují 🤣
Kdepak se stala chyba Aničko 😂
No jo nadpis jako něco objeveného, nicméně to není pro všechny jasné první vlaštovka.