Na Vánoce se každý obchodník náležitě těší. U řady z nich totiž platí, že v této sezóně vydělají tolik, co za celý zbytek roku. Důvod je pochopitelně jednoduchý. Ačkoliv Češi už dnes často počítají každou korunu, v případě nejvýznamnějších svátků si stále chtějí něco dopřát, a tak nakupují ve zvýšené míře, a to navzdory tomu, že tuší, že kupují předražené zboží.
Vyšší ceny už lidé nechtějí
Velkého zdražení jsme se dočkali především v loňském roce, přičemž ten letošní se s tím v tomto ohledu nedá srovnávat. Ceny řady produktů dokonce poklesly nebo přinejhorším stagnují. Velmi rychle se to však může obrátit. V poslední době totiž ze světa chodí zprávy o nedostatku klíčových potravin, jako je například rýže, olivový olej, pomerančový džus, cukr nebo kakao.
A právě se dvěma posledně zmíněnými se pojí velké riziko v rámci aktuální vánoční sezóny. Jak známo, opravdu hojně se nakupují především cukrovinky, u nichž kakao a cukr tvoří zásadní část. Obě tyto suroviny přitom prudce zdražují a v případě kakaa tu máme dokonce historicky nejvyšší ceny.
Někteří světoví producenti čokoládového zboží proto již museli oznámit zdražování, bez kterého to nepůjde. Jenže na to už jsou lidé poměrně citliví, nehledě na to, že by si řadu produktů již nemohli dovolit. Podle ekonoma Lukáše Kovandy tak výrobci a obchodníci připravují na spotřebitele nepěkný trik.
Mějte se na pozoru
“Jejich výrobci totiž mohou přistoupit na strategii nenápadného zmenšení objemu balení při zachování ceny, což je ovšem jen způsob, jak zákazníkovi navodit falešnou iluzi, že za stejné peníze dostává stále stejné množství cukrovinky,” vysvětlil Kovanda s tím, že zákazníci by měli být při nákupech velmi obezřetní a kromě ceny by měli hledět také na velikost balení.
Důležité přitom je, aby zákazníci na tuto hru nepřistupovali, jelikož je pro ně krajně nevýhodná. Cena produktu zůstane sice naoko stejná nebo se zvýší pouze lehce, ale vy dostanete třeba namísto původních 100 gramů pouhých 80 gramů, což je faktické zdražení o dvacet procent.
Foto: Shutterstock
To není nic nového. Balení zmenšili všichni výrobci. Co má dělat zákazník, když tento trik udělali všichni výrobci? Lidi to budou kupovat dál, i když to vědí a nadávají na to.