Obchody začaly ve velkém rušit samoobslužné pokladny. Češi na ně už vyzráli a nakupují s obrovskou slevou

Kdo by byl před pár lety řekl. Samoobslužné pokladny se zaváděly s velkou parádou a tak nějak z toho vyplývalo, že se stanou dominantním způsobem odbavování nákupů. To by mimo jiné znamenalo nemilou skutečnost, že by o práci přišly prodavačky. Obchodní řetězce sice na oko ujišťovaly, že se tak nestane, ale každý jasně viděl, že v to doufají.

Nečekané zprávy

Není ostatně divu. Personál je v obchodech největší nákladovou položkou. Jenže jak se ukazuje, stal se pravý opak. Samoobslužné pokladny třeba v Česku ještě stále fungují, avšak už se nijak zvlášť nerozšiřují. V řadě obchodů navíc zejí prázdnotou, jelikož zákazníci k nim nechtějí chodit. Naopak po prodavačkách je stále větší poptávka a jejich výplaty rekordně rostou.

A teď tu máme naprostou otočku trendu. Obchodní řetězce ve Spojených státech amerických a Velké Británii začaly masivně oznamovat, že samoobslužné pokladny ruší. V první řadě tvrdí, že chtějí mít se zákazníkem opět pevnější vztah a pouto, které lépe vytvoří živý člověk. Ovšem v druhém sledu přiznávají, že obrovským problémem se pro ně stalo zneužívání těchto pokladních systémů.

Ačkoliv se všude ve světě mluví o nejmodernějších umělých inteligencích a robotech, kteří zvládají úplně všechno, realita je taková, že ani s pomocí moderní techniky nelze vytvořit takový pokladní systém, který by obyčejný člověk neošálil.

Foto: Shutterstock

Češi už toho zneužívají

Dle neoficiálních informací od obchodních řetězců v České republice se to ve velké míře děje i v tuzemsku. Zákazníci jednoduše přišli na velmi účinné triky, kterými přes samoobslužnou pokladnu projdou bez zaplacení velké části nákupu, případně si na jednotlivé položky opatří nelegitimní slevu.

Čtěte také: Pepco kolabuje. Náhle končí 70 obchodů. Nikdo to nečekal. Co se to děje?

Řada těchto způsobů je veřejně známých, avšak nebudeme je zde replikovat, abychom nenaváděli k jejich dalšímu využívání. Je však docela možné, že i v Česku se začnou tyto pokladny rušit. Důvodů by se ostatně našlo více. Dosud si na ně totiž lidé příliš nezvykli a například Lidl je k jejich využívání tlačí tím způsobem, že ostatní pokladny zavře. Jenže to asi není ten nejvhodnější prozákaznický přístup, že?

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
7 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Petr
Petr
7 měsíců

U nás k tomu dojde také, já jsem k nim přestal chodit, než jsem se dočkal kontroly věku, kvůli balení plechovek piva, vedle u pokladny obsloužila pokladní 10 zákazníků. Takže ten desátý už odjížděl, když já jsem přicházel k autu. Po druhé jsem měl namátkovou kontrolu na tři housky, a to mě rozpálilo do běla. Od té doby k samoobslužným pokladnám nechodím. Nebudu jim tam dělat Kašpara!!

Pavel Vaclach
Pavel Vaclach
7 měsíců

Jj. Několikrát jsem tak stál a čekal jak blbec v řadě před pokladnou. Asi před rokem jsem při nákupu v Tescu stal jako 8. v řadě na obslužnou pokladnu. Bylo to na dlouho, jedna pokladní a všichni plný košíky. Když jsme jí říkali aby poslali posilu tak řekla, že více pokladních na směně nemají a že musíme jít na samoobslužnou pokladnu nebo počkat. Ať se nikdo nezlobí nejsem prodavač. Byl jsem v časové tísni, nechal jsem jim tam vozík i s nákupem. Nebyl jsem tam skoro rok. Nedávno jsem byl překvapený. Sice jedna pokladna, ale u těch samoobslužných stála obsluha,… Číst vice »

Michal Dryk
Michal Dryk
7 měsíců
Reply to  Pavel Vaclach

Udělal jsem několikrát to samé. Buď si budou vážit zákazníka, nebo ať jdou k čertu. Tlačit donekonečna na snižování nákladů někde.

Tomáš
Tomáš
7 měsíců

„například Lidl je k jejich využívání tlačí tím způsobem, že ostatní pokladny zavře.“

Chodíme nakupovat do celkem 4 Lidlů, a vždy je v nich nejméně jedna pokladna s obsluhou otevřena. A když se u ní tvoří fronta více než cca 5 zákazníků, tak otevírají další. Všechny pokladny s obsluhou zavřené jsem viděl jen dvakrát v Tescu.

Petr
Petr
7 měsíců
Reply to  Tomáš

Nechal bych ji nákupní vozík u zavřených pokladen, a šel bych nakoupit jinam

Petr
Petr
7 měsíců

To je brzo, už dávno jsem zjistil jak fungují a jak na tom ušetřit balík. Sám jsem to dělal,než jsem se začal za sebe stydět, okrádat obchod co důvěřuje zákazníkům.

Petra
Petra
7 měsíců

Nelegitimní slevy???? právě naopak, místo mzdy za práci,kterou dělám nedobrovolně….teda já né, naháněly mě baby v Tescu, že toho mám málo, ať tam jdu.odmitla jsem jí, že s tescem nemám uzavřenou pracovní smlouvu.kdo chce, ať využívá, já rozhodně ne

Last edited 7 měsíců by Petra