V důsledku nelehké ekonomické situace se do problémů dostávají také internetoví prodejci, kteří v minulých dvou letech značně prosperovali a těžili z nejrůznějších uzavírek a nutnosti lidí objednávat věci online. Tato doba ale skončila a navzdory očekávání se situace víceméně vrací do normálu.
Všechno špatně
To se na některých eshopech podepsalo doslova existenčními problémy. Jde třeba o oblíbené obchody jako Dedoles nebo Fusakle. Zvláštní případ potom tvoří internetový obchod Bonky.cz, který se mezi zákazníky těšil značné oblibě, avšak teď je ve velkém zklamává. Nedodává totiž objednané zboží, dluží lidem za vratky a neřeší reklamace.
Zaznívají přitom podezření, že nejde o důsledek problematické ekonomiky eshopu jako spíše záměrného klamání. Česká obchodní inspekce uvedla, že na tento eshop přišlo za rok přibližně 500 stížností. ČOI tak obchod zařadila na seznam rizikových prodejců už v únoru 2021. Přesto však na něm lidé objednávali zboží dále. A teď se ukazuje, že neudělali zrovna dobře. Objednávky jim totiž nechodí, na reklamace nikdo nereaguje a domoci se vrácení peněz je prakticky nemožné.
Na to vše upozorňuje zřízená skupina na sociálních sítích, kde se oklamaní zákazníci dělí o své zkušenosti. Odhalili také podivné machinace za provozem eshopu. Provozovatelem je aktuálně společnost Top Rise, která byla založena v únoru tohoto roku a jejím jednatelem je Tomáš Šarai. Ten přitom eshop provozoval i dříve, ovšem pod hlavičkou jiné společnosti, a to Ephemera Solitute Ecommerce.
Pomoc nepřichází
Podrobnější prozkoumání profesionálně vypadajícího eshopu Bonky ukazuje, v čem je zřejmě kámen úrazu. Nejde totiž o klasického prodejce zboží. Tedy samotný eshop nemá zboží skladem, ale slouží pouze jako prostředník prodeje. Jde o svého druhu o online nákupní galerii, kdy objednávky jdou řadě různých koncových prodejců. Ti mohou být ve vzdálených zemích, nejčastěji v Číně.
Spolehlivost těchto prodejců přitom není zrovna stoprocentní. Dodávky zboží mohou také trvat mnoho měsíců. V případě problémů by tu však měla být právě ona nákupní galerie, tedy zástupci Bonky.cz, aby s řešením pomohli. Jak se ale ukazuje, to se neděje.
Nespokojenost klientů zašla už tak daleko, že podle serveru TN.cz podali několik trestních oznámení. Ta však byla odložena s tím, že o protiprávní jednání nejde. Klienti by tak měli postupovat cestou reklamací a případně se obrátit na občanskoprávní soud nebo Českou obchodní inspekci. Ta však pro ně zboží nevymůže, ale má možnost obchod pokutovat, což se již stalo.
Foto: Shutterstock