Nejrůznější triky internetových prodejců budou již brzy zakázány. Těsně před Vánoci má začít platit novela zákona o ochraně spotřebitele, která způsobí, že české eshopy už si nebudou moci vůči zákazníkům dovolovat takové nehoráznosti jako dosud.
Důraz na slevy
Jednou z největších změn, na kterou se čeká jako na smilování, je zákaz čachrování se slevami. To se v minulých letech v Česku hodně rozmohlo, kdy si obchodníci doslova vycucali z prstu původní cenu a z ní nasadili na oko vysoké slevy. Ve výsledku však ale cena po slevě byla často vyšší než to, za kolik se produkt prodával dříve bez slevy.
Něco takového končí. Teď budou muset obchodníci jako původní cenu udávat tu nejnižší, za kterou výrobek prodávali v průběhu uplynulých třiceti dnů. Případně je možné uvést nejnižší cenu, za kterou prodával od začátku prodeje.
Nepřípustný bude také další nešvar, kdy řada internetových prodejců lidem do košíku přihazovala další produkty nebo služby bez jejich vědomí. Typicky se tak dělo při nákupu dražšího zboží, jako je například notebook nebo kávovar. Obchodník potom automaticky zaškrtl také možnost pojištění, případně nějakého příslušenství. Pakliže si toho zákazník nevšiml před placením, koupil si něco, co vlastně nechtěl. Toto automatické zaškrtávání dodatečných služeb a příslušenství bude nově zakázáno.
Neférové praktiky
Díky pokročilým technologiím také internetové obchody začaly nabízet různým zákazníkům odlišné ceny, a to za to samé zboží. Typicky se tak dělo podle toho, odkud zákazník přišel. Pakliže dorazil na web přímo, může mu tento nabídnout vyšší cenu, než když přišel třeba ze srovnávače, kde obchod musí soutěžit s ostatními.
Tato personalizace cen sice může zůstat zachována, ale nově bude nutné zákazníka jasně informovat o tom, že je předmětem přizpůsobení ceny. Dotyčný tak má možnost si ověřit, zda se na něm někdo nesnaží vydělat příliš.
Foto: Shutterstock