Omezení rychlosti jsou tu s námi odnepaměti. Jde o jednu z nejdůležitějších součástí silničního provozu. Jistě nikdo nechce, aby mohli piráti silnic neomezeně řádit bez možnosti postihu.
Řidič přijde o zodpovědnost
Dosud však bylo omezení rychlosti koncipováno tak, že se na jednotlivých úsecích či místech stanovila maximální povolená rychlost. Tu pochopitelně řidiči nesmí překročit. A pokud se tak stane, mohou být pokutováni, případně ji může být odebrán řidičský průkaz.
Jde pochopitelně o koncept postavený na zodpovědnosti jednotlivců, který je vymáhán namátkovými kontrolami. To by se však již brzy mělo změnit. Evropská unie totiž mílovými kroky finišuje své nařízení o tom, že zodpovědnost vezme z rukou řidičů a dá ji do rukou automobilek.
Ty dostanou za úkol do vozu zabudovat omezovač rychlosti. Ten pravděpodobně omezí jak maximální možnou rychlost vozu, tak i maximální rychlost na určitých místech, podle toho, jaká je tam zrovna povolena.
Zatím přesně není znám mechanismus, jak by omezovač rychlosti měl fungovat. Automobilky pochopitelně prosazují tu nejjednodušší verzi, a sice jakési pípání v případě, kdy překročíte maximální povolenou rychlost. Podobně jako když si nepřipnete pás.
Motor přijde o výkon
To se ale úředníkům příliš nezamlouvá, protože pípání nemusí každého od rychlé jízdy odradit. Není to zkrátka záruka. Předkládají tak jakousi optimální variantu, kdy by auto automaticky zpomalilo. Případně dokonce takovou, kdy by po překročení rychlosti řidič na čas přišel o část výkonu motoru. Tento mechanismus by podle propočtů vedl ke 20% snížení počtu úmrtí na silnicích.
Zatím není rozhodnuto, ale první vlaštovky v tomto ohledu už se objevují. Například automobilka Volvo má u všech svých vozů stanovenou maximální rychlost na 180 kilometrů v hodině. Více zkrátka jet nejde, přestože by to motor zvládl.
Foto: Shutterstock, zdroje: The Telegraph, Autotrader
EU už dlouho strká rypák do všeho možného, ale aby řešili skutečné problémy, to je ani nenapadne. Co vymyslí, to stojí za ho++o.