V České republice stále často platí, že auta jezdí dokud to jednoduše jde. Ono to má svou logiku. Pořizovací náklady nového vozidla jsou nemalé, a když si ho člověk koupí, zkrátka chce, aby mu sloužilo. Případně ho potom odprodá do autobazaru, kde si ho vybere nový majitel.
Nehezká budoucnost
Po tuzemských silnicích tak stále jezdí vozy, kterým je klidně kolem 20 let, ale reálně jsou ve špičkové kondici. Jistě, nesplňují nejmodernější Euro normy, ale to je asi tak jediný problém, který mají. Jak zkušení motoristé dobře ví, taková Škoda Octavia 1,9 TDI dokáže bez problému udělat 500 000 kilometrů a někteří podobné vozy vytáhli i k milionu ujetých kilometrů.
Jsou to paradoxně tato auta, která mají reálně nejnižší ekologickou zátěž. Ano, produkují trochu více emisí, ale ve skutečnosti je to nesrovnatelné s tím, kdyby se takové auto poslalo do šrotu a muselo se místo něj vyrobit a prodat nové. Největší zátěž spočívá právě ve výrobě, která si vyžádá i celou řadu vzácných materiálů, zejména potom u elektromobilů.
Vozový park v České republice přitom neustále stárne. To nejde příliš dohromady s tím, že plánem Evropské unie je, aby auta se spalovacími motory mizela ze silnic. Od roku 2035 už se nebudu smět vyrábět, jenže do té doby jich ještě spousta vznikne. Navíc lze předpokládat velký efekt předzásobení a zároveň ještě efektivnější údržba starých vozů.
Reálně to potom může vypadat tak, že po českých a evropských silnicích budou běžně jezdit stará auta se spalovacími motory. Jak ale upozornil motorista Filip Turek, tohle si EU nechce nechat líbit. Proto už se chystají vysoce kontroverzní opatření, jak to řidičům pořádně “osladit”.
Už se to neopraví
Jednou z cest, která už se praktikuje, je přimíchávání biosložek do pohonných hmot. I když se ukázalo, že pro životní prostředí je to spíše kontraproduktivní, dnes se to podle některých odborníků používá jako cesta k tomu, aby staré motory co nejdříve odešly a musely být nahrazeny.
Podle některých zdrojů se chystá také přísná regulace toho, jaké vozy ještě bude možné opravovat a které už se budou muset poslat do šrotu. Hovoří se o tom, že hranice by měla být právě 15 let, a to ji ještě někteří označují jako příliš velkorysou. To jsou dnes vozy s rokem výroby 2009 a starší. Pokud by se vám takové auto porouchalo, už by vám ho nikdo neopravil.
Čtěte také: Důchodci za volantem to mají spočítané. Seberou jim řidičáky a pošlou jezdit autobusem
Oficiálně zatím nic nebylo potvrzeno, ovšem trend je jednoznačný a podobné návrhy jsou plně poplatné tomu, co dnes z Bruselu chodí za nápady a regulace.
Foto: Shutterstock