Nějakou dobu se zdálo, že český zákazník zdražování ustojí a bude nakupovat stejně jako předtím, jen za vyšší ceny. To ospravedlňovalo výrobce potravin a obchodníky k optimismu. Mnohdy tak navyšovali ceny více, než by bylo vzhledem k rostoucím nákladům potřeba.
Věrní zákazníci končí
Ukazují se však první vlaštovky, které to podle všeho přehnali. Jednou z nich jsou pekaři, kteří hlásí propad poptávky po svých produktech, zejména po dražším sladkém pečivu, které není tolik nezbytné.
Podle Bohumila Hlavatého ze Svazu pekařů a cukrářů už je vidět, že zákazníci zvažují co koupí a vybírají si také podle ceny, uvedl pro server Idnes. Zatím se to dotýká především malých pekáren v menších městech, které nemají automatizovanou výrobku. Ty dosud stály na věrných zákaznících, kteří neměli problém s tím, že jsou zde ceny vyšší než v supermarketu. Jenže když se rozdíl zvyšoval, začali je opouštět.
Podle všeho se teď prohlubuje trend, kdy stále více lidí nakupuje pečivo pouze v obchodech, a to ještě jen to základní. Dražší a kvalitnější kousky, které se dosud těšily stále větší oblibě, v prodejích klesají.
Alespoň skončí plýtvání
Ovšem i v případě základního pečiva platí, že existuje určitý cenový strop, nad kterým už mají zákazníci výrazně menší ochotu nakupovat. V případě obyčejného konzumního chleba je podle pekařů tato hranice někde u 60 korun. Pokud je cena vyšší, hledají lidé s větší intenzitou alternativy.
Zdražování však může mít podle některých pekařů i pozitivní dopad. Jak říká Iveta Bundárová z Bartoňovy pekárny v Novém Jičíně, lidé dosud nakupovali zbytečně mnoho. Pečivo bylo dlouho velmi levné, a tak nikomu nevadilo, když třeba polovinu nákupu vyhodil. Teď začínají lidé uvažovat, zda skutečně potřebují nakupovat tolik pečiva. V důsledku se tak nebude tolik plýtvat.
Foto: Shutterstock