Jen málokterý obchodní řetězec expandoval takovým tempem jako právě Pepco. To dnes znají lidé v mnoha zemích Evropy a zákazníci v České republice tento obchod doslova milují. Bývá tam plno, zejména když dorazí nová várka zboží, která vždy slibuje spoustu novinek.
Slavili úspěch a teď konec
Tento koncept byl ve východoevropských zemích vlastně předurčen k úspěchu. Na rozdíl od jiných obchodů a značek, které už obvykle neví, kolik si za své zboží říct, má Pepco jasnou strategii a nabízí poměrně kvalitní produkty za velmi rozumné ceny.
Obchodní řetězec se domníval, že něco takového musí fungovat všude, tedy i v západní Evropě, obzvlášť po etapě velmi vysoké inflace. Jak se ale ukazuje, tamní trhy jsou odlišné a namísto velkolepé expanze teď musí Pepco zařadit pořádnou zpátečku.
Například v Rakousku to nedopadlo vůbec dobře. Pepco tam náhle končí poté, co tamní trh jednoduše neokouzlilo. Nekončí tam navíc vůbec hezky, ale vstupuje rovnou do insolvence. O nějakém spořádaném odchodu a utlumování aktivit nemůže být vůbec řeč.
Zůstane v Česku?
Jak uvádí deník Der Standard, Pepco u sousedů okamžitě zavírá 73 obchodů a celých 680 zaměstnanců posílá rovnou na dlažbu. Důvodem je především skutečnost, že se firmě na tamním trhu nepodařilo dosáhnout kritické hranice obratu, která je pro tento typ obchodů velmi důležitá. Jinak jsou totiž nerentabilní.
Centrála sedící v Polsku se to směrem k akcionářům snaží prodávat jako pozitivní zprávu. Po stažení z neperspektivního trhu se totiž celé skupině zlepší finanční toky. Navíc se bude moci soustředit na země, kde se jí opravdu daří.
Čtěte také: Tak to ruplo. Prodavačka prozradila, jak obchodní řetězce okrádají Čechy. Už to nevydržela, je to síla
Tam se počítá právě i Česká republika, kde Pepco nepřestává otevírat jeden obchod za druhým. Ale kdo ví, možná i tady brzy narazí na hranice svého růstu, obzvlášť když tu povážlivě sílí konkurence v podobě dalších podobných řetězců jako Action, Kik nebo Tedi.
Foto: Shutterstock