Zdá se, že obchodníci současnou vlnu zdražování využívají naplno a zvedají své ceny, jak jen to je možné. Někteří tak dost možná činí ne proto, aby dorovnali navýšení nákladů, které u jejich segmentu třeba zase tolik nerostly, ale spíše proto, aby si navýšily marže.
Proč podražila móda
To není zrovna případ potravin, které zdražují zejména proto, že výrobcům a obchodníkům náklady skutečně rostou. Jenže nejsou to jen potraviny, co teď masivně zatěžuje rozpočty domácností. Dosti nečekaně totiž zdražilo také oblečení. To dokonce překonává průměrnou výši inflace a v dubnu se jeho ceny zvedly téměř o dvacet procent.
Takový nárůst je v tomto segmentu bezprecedentní. A podle všeho také neodůvodněný. Některá data totiž ukazují na skutečnost, že náklady na dovoz módy se příliš nezvýšily, a když, tak jen v nízkých jednotkách procent.
Ostatně, tomu odpovídá cenový vývoj tohoto segmentu třeba v Německu. Zde statistici za duben naměřili průměrné zdražení o 3,4 %. Ale pozor. V předchozích měsících zde móda zlevňovala, a tak jde spíše o statistické výkyvy. Oblečení v Německu stojí stále víceméně stejně a některé organizace poukazují na to, že spíše zlevňuje díky nejrůznějším akcím, v rámci nichž se obchodníci snaží vyprodat skladové zboží, jež se jim v minulých letech nahromadilo.
Marže výrazně vyskočily
Na problém zdražující módy v České republice upozornili také experti České národní banky. Ta ve své analýze připustila, že v tomto segmentu narostly vstupní náklady o 4,4 %. Jenže oblečení zdražilo o dvacet procent. Jednoznačně tak narostly marže obchodníků.
Sami zástupci oděvního sektoru to nijak zvlášť nerozporují, avšak upozorňují na skutečnost, že dlouhodobě operovali s velmi nízkými maržemi, které se teď v nejistých dobách zkrátka rozhodli zvýšit. Pravdou je, že málokdo ví, kam se budou vyvíjet ceny práce, energie či dopravy.
Nejistota zvyšuje inflační očekávání a obchodníci se jednoduše snaží připravit na horší časy, když zákazníci ještě nakupují. Jakkoliv tyto horší časy nakonec nastat nemusí.
Foto: Shutterstock