V posledních letech zaznamenaly supermarkety a obecně nakupování potravin velké změny. Souvisí to především s rychlým nástupem online prodejců. Ti sice zpočátku nabírali zákazníky jen poměrně pomalu, avšak pak se to zlomilo a stále více lidí nakupuje základní potřeby způsobem, který byl předtím vyhrazen maximálně tak pro nákupy mobilů či televizí.
Pohodlný způsob nákupu
Není se čemu divit. Vždyť už nemusíte každý týden trávit několik hodin v obchodě, kde pracně hledáte jednotlivé položky, abyste následně zjistili, že jsou vyprodané. Mnohem pohodlnější přeci naklikat si nákup v mobilním telefonu a nechat si ho přivézt v určený čas. V případě opakujících se nákup, které máte již uložené, je to vůbec obrovská úspora času, protože stačí skutečně jen několik málo kliknutí.
Ale i v tomto případě platí, že nic není zadarmo, případně “něco za něco”. Ona pohodlnost přeci musí být něčím vykoupena. A v transakční ekonomice nepřekvapí, že jsou to peníze. Pokud tak nakupujete z pohodlí domova, připravte se na to, že své nákupy výrazně přeplácíte.
Možná úspora
Aktuálně na toto téma upozornila přestřelka mezi největším online prodejcem potravin, kterým je Rohlík, a tradičním prodejcem Tesco, které má ovšem rovněž vlastní rozvoz, jenž by ale měl vycházet z cen platných na prodejnách.
Rohlík se ve své kampani snažil poukázat právě na to, že v porovnání s kamennou tradiční konkurencí vlastně zase tak drahý není. Toho se však chopilo právě Tesco, které provedlo několik zkušebních nákupů na obou platformách. A zjistilo se, že průměrný nákup je o 13 % levnější právě v Tescu, respektive v kamenných obchodech, chcete-li.
V případě čtyřčlenné rodiny, jež za potraviny a další základní potřeby vydává významnou část svého rozpočtu, to může představovat rozdíl několika tisíc korun měsíčně. A to už je velká úspora, respektive výdaj navíc. Záleží, z jaké perspektivy na to hledíte a v jaké jste zrovna situaci. Tedy, zda nakupujete online nebo tradičně.
Je třeba zase začít počítat
Dlouhou dobu platilo, že potraviny držely své ceny a téměř nezdražovaly. V takovém prostředí mohlo dávat smysl dělat nákupy na eshopu. To se však tento rok významně změnilo a lidé si stále více stěžují na zdražování. Pokud tak stále nakupujete online, jedním ze způsobů, jak okamžitě ušetřit, je přejít od online prodejců zpět do kamenných obchodů. Bude vás to pochopitelně stát čas a námahu navíc. Ale zase máte příležitost ulevit svému rozpočtu.
Svou roli hrají také slevové akce. Ty sice pořádají i online prodejci, ovšem na první pohled je patrné, že v kamenných obchodech jsou slevy na vybrané zboží mnohem větší. I tímto způsobem se ostatně tradiční prodejci snaží bojovat o zákazníka. Vědí totiž, že pokud k nim dorazí pro zlevněné zboží, koupí si i další produkty.
Autorský komentář Petra Vavrenky
Foto: Shutterstock
Osobně jsem naopak ušetřila, protože nenakupuju ty zbytečnosti, které online prostě nevidím. Nemusím zbytečně projíždět benzín, protože nejbližší hypermarket máme cca 20-30 minut autem. Rohlík mi to doveze zdarma, protože mám malé děti. Jídlo kvalitnější, zelenina vždy hezká a cenově i lépe než z klasického obchodu. Měsíčně se stále vejdeme cca do 8000 pro 4 člennou rodinu. Nechápu, kde berete to mnoha tisícové navýšení. Co takto zveřejnit i obsah obou košíků, aby to nebylo jak v černých ovcích, kde vzorový nákup obsahoval okurku, mléko, vejce, jablka, máslo a pak haribo, colu, milku, nutellu, actimel, Rio mare + značkovou, drahou drogerii… Číst vice »
Máme roční dítě a představa s ní trávit dvě hodiny někde v obchoďáku mně opravdu neláká. Raději si 200kc připlatím a máme ráno v 9 dovezený nákup na 14 dní a čerstvé pečivo na snídani. A jako bonus při dovozu je vždy ovoce a zelenina podstatně hezčí než to co najdete normálně v krámu, objednávali jsme už Tesco, Rohlík i Košík. Ano, je zde menší navýšení ceny za službu, ale není to tak tragické, jak se snaží zaplacený autor článku tvrdit (ano dělal jsem si srovnávací nákup). Na závěr, raději budu trávit čas s dítětem venku na hřišti než někde… Číst vice »
Tesco je jeden z nejdražších řetězců u nás. Občas vyjedou s nějakým slevovým výrobkem, ale zkuste udělat nákup v Kauflandu a ten samý v Tescu… Lidi strašně spohodlněli. Dřív se chodilo na nákupy pěšky, potom autem a teď si to dokonce nechávají vozit.
Mne se líbí jak autor článku nenápadně vynechal Košík, který pravidelnými akčními cenami dosahuje u některých výrobců cen nižších než na prodejnách. Prodejny platí provoz – klima, osvětlení, reklama – takže tvrdit že online potraviny musí být zákonitě dražší je demagogie.
Obchody navštíví milióny lidí denně,, on-line nákupu desítkách procent.
Tak v tom je ten rozdíl že drží ceny níže ne on-line..a můžou si dovolit výši slevy..