Velmi dobrá pověst obchodního řetězec Lidl dostává tu a tam nepříjemnou ránu. Například v České republice měl pravidelně problémy s nedodržením deklarované kvality svých výrobků a tentokrát se na paškál dostal dokonce ve svém domovském Německu. Zde totiž jeho bývalí i současní zaměstnanci promluvili o tom, jaké tento řetězec používá triky k matení a klamání zákazníků. A je to hodně výživné čtení.
Nákupní vozíky a cenovky
Možná už jste se někdy pozastavili nad tím, proč jsou nákupní vozíky v Lidlu tak velké. Nejde o náhodu. Právě tam totiž klamání zákazníků začíná. Jak říká jeden ze zaměstnanců, je to proto, aby vaše nákupy vypadaly menší, než ve skutečnosti jsou. To potom podprahově motivuje zákazníku k tomu nakoupit více. Kromě toho jsou vozíky navrženy tak, aby zboží sklouzlo směrem k madlu. Potom člověk totiž část nákupu nevidí a opět nakoupí více.
“Pokud bychom v této době měli menší nákupní vozíky, Lidl by nikdy nedokázal vygenerovat takové obraty, jaké má,” říká jeden ze zaměstnanců. V Německu například Lidl také zrušil nákupní košíky. Je to opět dané tím, aby lidé museli sáhnout po vozíku, který je podle všeho velkým pomocníkem v motivaci k nákupům. Možná si všimnete, že i v Česku jsou košíky v Lidlu často jen obtížně k dostání, protože jich je málo.
Ačkoliv jsou ale nákupní vozíky jistě důležité, k velkému úspěchu, jaký Lidl v posledních letech napříč Evropou slaví, by samy o sobě nestačily. Jsou tu i další triky. Například ten s cenovkami. Zatímco v drtivé většině obchodů najdeme cenovky pod konkrétním zbožím, v případě Lidlu jsou nad ním. V důsledku toho jsou zákazníci nalákáni na nízkou cenu, která ale ve skutečnosti patří k jinému produktu. Často se pak takto zaměňují privátní a běžné značky.
Privátní značky jako kopie
Zajímavé věci zazněly také o tom, jak Lidl nakládá se zdánlivě čerstvým ovocem a zeleninou. Například banány prodává řetězec obvykle nezralé.
Lidl si také hodně zakládá na svých bio produktech. V Německu proto uzavřel partnerství se zemědělským svazem Bioland, který má velmi přísné podmínky. A skutečně některé produkty od něj nabízí, ovšem za patřičně vysoké ceny. Kolem nich ale vystavuje výrobky ze své vlastní bio řady, která přitom podle oslovených zaměstnanců splňuje jen ty nejzákladnější kritéria pro to, aby takto mohly být označeny. Zákazníci mají přitom získat dojem, že si kupují něco velmi kvalitního.
Velmi populární jsou u Lidlu produkty jeho privátních značek. Ty jsou ale cíleně vytvářeny tak, aby byly doslova kopiemi originálů, a to jak po vizuální, tak chuťové stránce. Podle bývalé marketingové pracovnice Lidlu to není v pořádku, protože se tak firma obohacuje na úkor skutečných značek. Paradoxní přitom je, že tyto produkty často vyrábí stejný výrobce, který je k tomu ovšem Lidlem doslova nucen. Jinak mu hrozí, že ze sortimentu bude vyřazen jeho originální výrobek.
Foto: Shutterstock, zdroj: Focus
Současné excesy Lidlu nejsou ojedinělé, vzpomínám si na pochybnou kampaň Lidlu v době merkelovského migračního šílenství.
O co vám jde, pane Vavrenko? Od prvního dne svého působení u nás jsou v Lidlu cenovky nahoře, pokud jste za tu dobu to nepochopil, je to Vaše věc. A víte, že kromě velkých vozíků jsou k dispozici i menší? Tuto variantu jinde nenajdete.
Vážený pane Svobodo, zajisté máte ve všem pravdu! To se z Vašeho písemného vyjádření hned pozná. Je to fakt dobrý. Hlavně ty košíky! Nu, pokud byste měl volnou chvilku, nebylo by možná na škodu, zastavit se návštěvou u nějakého lékaře. Nechte to na něm, on už bude vědět, co a jak.