Velké vozíky a cenovky jinde, než jste zvyklí. To jsou odhalené praktiky Lidlu

Velmi dobrá pověst obchodního řetězec Lidl dostává tu a tam nepříjemnou ránu. Například v České republice měl pravidelně problémy s nedodržením deklarované kvality svých výrobků a tentokrát se na paškál dostal dokonce ve svém domovském Německu. Zde totiž jeho bývalí i současní zaměstnanci promluvili o tom, jaké tento řetězec používá triky k matení a klamání zákazníků. A je to hodně výživné čtení.

Nákupní vozíky a cenovky

Možná už jste se někdy pozastavili nad tím, proč jsou nákupní vozíky v Lidlu tak velké. Nejde o náhodu. Právě tam totiž klamání zákazníků začíná. Jak říká jeden ze zaměstnanců, je to proto, aby vaše nákupy vypadaly menší, než ve skutečnosti jsou. To potom podprahově motivuje zákazníku k tomu nakoupit více. Kromě toho jsou vozíky navrženy tak, aby zboží sklouzlo směrem k madlu. Potom člověk totiž část nákupu nevidí a opět nakoupí více.

Pokud bychom v této době měli menší nákupní vozíky, Lidl by nikdy nedokázal vygenerovat takové obraty, jaké má,” říká jeden ze zaměstnanců. V Německu například Lidl také zrušil nákupní košíky. Je to opět dané tím, aby lidé museli sáhnout po vozíku, který je podle všeho velkým pomocníkem v motivaci k nákupům. Možná si všimnete, že i v Česku jsou košíky v Lidlu často jen obtížně k dostání, protože jich je málo.

Ačkoliv jsou ale nákupní vozíky jistě důležité, k velkému úspěchu, jaký Lidl v posledních letech napříč Evropou slaví, by samy o sobě nestačily. Jsou tu i další triky. Například ten s cenovkami. Zatímco v drtivé většině obchodů najdeme cenovky pod konkrétním zbožím, v případě Lidlu jsou nad ním. V důsledku toho jsou zákazníci nalákáni na nízkou cenu, která ale ve skutečnosti patří k jinému produktu. Často se pak takto zaměňují privátní a běžné značky.

Foto: Shutterstock

Privátní značky jako kopie

Zajímavé věci zazněly také o tom, jak Lidl nakládá se zdánlivě čerstvým ovocem a zeleninou. Například banány prodává řetězec obvykle nezralé.

Lidl si také hodně zakládá na svých bio produktech. V Německu proto uzavřel partnerství se zemědělským svazem Bioland, který má velmi přísné podmínky. A skutečně některé produkty od něj nabízí, ovšem za patřičně vysoké ceny. Kolem nich ale vystavuje výrobky ze své vlastní bio řady, která přitom podle oslovených zaměstnanců splňuje jen ty nejzákladnější kritéria pro to, aby takto mohly být označeny. Zákazníci mají přitom získat dojem, že si kupují něco velmi kvalitního.

Velmi populární jsou u Lidlu produkty jeho privátních značek. Ty jsou ale cíleně vytvářeny tak, aby byly doslova kopiemi originálů, a to jak po vizuální, tak chuťové stránce. Podle bývalé marketingové pracovnice Lidlu to není v pořádku, protože se tak firma obohacuje na úkor skutečných značek. Paradoxní přitom je, že tyto produkty často vyrábí stejný výrobce, který je k tomu ovšem Lidlem doslova nucen. Jinak mu hrozí, že ze sortimentu bude vyřazen jeho originální výrobek.

Foto: Shutterstock, zdroj: Focus

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
25 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimír
1 rok

Tak že by mne rozhodlo velikost nákupního košíku? To u mne nefunguje🤣🤣🤣 aby to ovlivnilo jestli mám nebo nemám plný koš.
Na těch pár rohlíků to nemá vliv🤣🤣🤣

Monika
Monika
1 rok

Když jdu na nákup, vím proč a pro co. Košík opravdu nehraje roli. Je to blábol

Martin
Martin
1 rok

Vidím v tom šikovnost a chytrost Lidlu, za mě úplně v pořádku. Pokud si chceme stěžovat na to, že kvůli tomu utratíme víc peněz, tak to jen ukazuje, jak přestáváme používat mozek už i při takové banální věci jako je nakupování. Pokud má nějaký jedinec slabou vůli, neumí se ovládat a pracovat s penězi, dobře mu tak, že se vrací domů s plným autem zbytečností.

Věra Husárová
Věra Husárová
1 rok

Dobrý večer , jak je velký vozík v Lídlu mě osobně neovlivňuje , protože kupuji jen co potřebují a né stylem : dej to tam všechno ještě se to tam vejde. U velkých vozíků by mě osobně mohlo jen vadit , že se mi hůře ovládá , protože jsem malé postavy. Právě co by mi nejvíce v Lídlu vadilo , to je okrádání zákazníka o slevu v akci , což se mi opravdu stalo . Jednalo se o plato vajec po 30 KS , večer jsem četla leták , že mají tyto vejce být za 99,90 Kč a tak jsem… Číst vice »

Miloslava
Miloslava
1 rok

Běžný člověk umí číst a přečte si, kolik to stojí, což u těch vajec bylo. Lidl nemůže za to, že levná vejce vykoupili během hodiny naši aktivni senioři, kteří stáli frontu již před otevřením.
P.S. Nelze udělat z někoho něco, co už je.

Jan
Jan
1 rok

Páni Věro,stačí říci,že je to klamavá reklama a vejce nechat u pokladny. Jistě,paní pokladní bude mít spoustu řeči,ale to už není váš problém. Na to prodejce spoléhá,že zákazník ” nechce mít a dělat problémy” a zboží si nechá. Vy jste zákazník,obchod je tu pro vás,žije z vašich peněz,nemůže vám poroučet. A že bude chtít pokladní,aby jste zboží odnesla zpět? Pardon,ale je to problém obchodu,že není schopen zajistit kontrolu cenovek.

Katt
Katt
1 rok
Reply to  Jan

Není váš problém 😂😂. Já žasnu kolik hloupých lidí tu je . Doma taky dáváte vše na své místo,tak to můžete dělat i jinde ,nikdo se z vás nepodělá .Pokud neumíte tohle tak tam nelezte .

Katt
Katt
1 rok

Stačí jen umět číst cenovky 😂😂 největší problém zákazníků neumí číst a pak si ještě stěžují 😂😂.Sama jste ze sebe udělala blbce ☺️.

Petr
Petr
1 rok

Největší podvod na lidi a to hlavně Lidl dělá u hodně potravin cena zboží velkýma písmeny a pod tím takřka neviditelné že to je třeba za 20dk a potravina má třeba 40dk. Třeba potraviny které mají všechny stejnou váhu tak proč tam není udáno skutečná váha toho výrobku. Není je tam třeba záměrně jenom 20dk než 40 dk aby to zákazníka neodradilo. Já tomu říkám ojebávání zákazníků.

Miloslava
Miloslava
1 rok
Reply to  Petr

😄

Vladimír Urbánek
Vladimír Urbánek
1 rok
Reply to  Petr

Musíte se nejdříve dívat s potom nadávat. V Lidl nakupují mnoho let, vždy je na venkově uvedena i cenná za kilogram nebo litr.

Katt
Katt
1 rok
Reply to  Petr

Chce to umět číst ☺️což polovina lidí a asi i vy neumí.

Tereza
Tereza
1 rok

S těmi produkty, je to tak že výrobce má svůj obal a pro obchod udělá stejný výrobek ve stejné kvalitě jen s názvem obchodu např tesco, lidl, albert aj. Stačí si přečíst výrobce a složení. A není to vynucené obchody, je to vzájemná dohoda mezi dodavatelem a obchodníkem. To co zde popisujete o Lidlu je normální i v jiných obchodech jako velké košíky nebo bio od renomovaných a vládních značek. Vše je o tom se nenechat oblbnout kupovat své produkty nebo číst složení. Když mají například v Albertu levné mléko jsou s albert značkou 2 druhy, jeden Pragolaktos, jeden Madeta.… Číst vice »

Lenka
Lenka
1 rok

Pan redaktor by se měl jed podívat třeba do Polska, tam by viděl i malé vozíky😀

Daniela
Daniela
1 rok

Je mi jedno jak velký je vozík,protože koupím jen to co potřebuji.

Daniela S.
Daniela S.
1 rok
Reply to  Daniela

I já 😉 Rozhodně mě velký vozík nedonutí ho naplnit až po okraj 😂😉👍

Martin
Martin
1 rok

Další fintou je uvést zboží pod fiktivní značkou ( např. Deluxe), při podrobnějším prozkoumání zjistíte, že se jedná o “kvalitní” salám z produkce Kmotr pana estébáka …

Martin
Martin
1 rok
Reply to  Martin

Ani nevíš co je to estebák!, A jíst chodíš zdravě do mekáče😄

Denisa
Denisa
1 rok

No stěma cenovkama toho jsem si všimla už několik let z5 co jsem tam nakoupila po prvé životě když jsem šla k pokladně tak jsem dala hroznou sumu člověk je zvyklý celou dobu jinak a oni to mají naopak ,ale stejně je to jedno já do lidlu nechodím vůbec od té doby co mají vždy vyprodané bo člověk po práci nemá šanci nakoupit bo ráno to vše vyzerou důchodci jako kdy by nemohly dát půlku ráno a druhou odpoledne udělaly by líp…asi tak to je

Daniela
Daniela
1 rok
Reply to  Denisa

Jste asi také jedna z těch co si myslí, že nikdy nezestárne .😊

Daniela S.
Daniela S.
1 rok
Reply to  Daniela

Přesně !!!

Daniela S.
Daniela S.
1 rok
Reply to  Denisa

Akční zboží milá paní NEVYKUPUJÍ pouze důchodci ! A i kdyby,někteří mají tak nízké důchody,že sotva vyjdou….
A Vy asi nemáte rodiče ?
Každý dnes rád ušetří !
Asi jste neviděla jak plné ( ty VELKÉ ) vozíky mívají Vietnamci,nebo UK 😤
A rozhodně NEJSOU důchodového věku.
Jednou sama budete důchodce !!!